Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T18:31:50+01:00
Pozytywne znaczenie:
- Biologiczne oczyszczanie wód,
- Użyźniają glebę,
- To cenne składniki wody i soli mineralnych,
- Duże glony stanowią schronienie dla innych organizmów wodnych,
- Biorą udział w tworzeniu skorupy ziemskiej, pancerzyki otwornic tworzą pokłady mułów na dnie oceanicznym, które po latach przekształcają się w skały wapienne,
- Skały wapienne są przetwarzane w kredę,
- Ich obecność jest wskaźnikiem czystości wód,
Negatywne znaczenie:
- Niektóre protisty są pasożytami wywołującymi groźne choroby, np. malaria, śpiączka afrykańska, czerwonka pełzakowata
- Ich masowa obecność ogranicza rozwój innych organizmów,
- Ryby, które żywią się glonami mają gorsze walory smakowe i zapachowe,
- Zakwity wód, co przyczynia się do śmierci wielu organizmów wodnych

65 4 65
2010-01-20T18:32:37+01:00
Krasnorosty- otrzymuje się z nich substancję żelującą-agar; niektóre są jadalne
zielenice- wchodzą w skład fitoplanktonu, który jest pożywieniem dla zwierząt; wchodzą w skład grupy producentów, która jest podstawą każdego łańcucha pokarmowego; część z nich jest jadalna; jednokomórkowe tworzą wraz z sinicami tzw. zakwity wodne, które utrudniają oddychanie zwierzętom wodnym
stamenopile- wśród nich występują brunatnice, które są wykorzystywane jako pasza dla zwierząt; niektóre gatunki są jadalne; inne znajdują zastosowanie w przemyśle kosmetycznym, papierniczym
29 2 29