Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T19:06:48+01:00
Abraham (z hebrajskiego - ojciec narodów), początkowo Abram (z hebrajskiego - Ojciec [tj. Bóg] jest wzniosły) (XX, XVII lub XV w. p.n.e.), patriarcha. Wg Księgi Rodzaju syn Teracha, mąż Sary, ojciec Izaaka, poprzez którego stał się praojcem Izraelitów i Edomitów, oraz Izmaela (którego matką była niewolnica Hagar), co czyni go przodkiem Arabów; miał też potomków z drugą żoną, Keturą. Pochodził z Ur, skąd wraz z ojcem i bratankiem Lotem wywędrował do Charanu. Po śmierci Teracha, wezwany przez Jahwe ruszył na pd., docierając poprzez Kanaan do Egiptu. Wrócił następnie do Kanaanu, gdzie się osiedlił. Jahwe zawarł z nim przymierze, którego znak stanowiło obrzezanie. Zmiana imienia z Abram na Abraham symbolizować miała obietnicę, że stanie się ojcem wielu narodów.

Przypowieści związane z A. mówią m.in. o jego spotkaniu z Bogiem pod dębami Mamre, o gotowości złożenia krwawej ofiary z syna Izaaka, o zakupieniu od Chetyty Efrona ziemi w Makpela, gdzie pochował Sarę i gdzie spoczęły też szczątki samego A., później zaś Izaaka i Jakuba (Grota Patriarchów).

Czczony przez wyznawców judaizmu, chrześcijaństwa i islamu (pod imieniem Ibrahim).
17 3 17
2010-01-20T19:08:06+01:00
Abraham– pierwotnie zwany Abramem, pierwszy z hebrajskich patriarchów. Przypuszcza się, że był aramejskim kupcem
13 3 13