Dziadek Stefan zbierał kiedyś znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek.Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostało by mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan, a ile Jacek?

Proszę pomóżcie mi to mam na jutro!!

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T19:27:44+01:00
X - ilość znaczków dziadka Stefana
y - ilość znaczków Jacka

x-150 = y+150
x - 3/4x = y

x-150 = y+150
-y=-1/4x|:(-1)

x-150 = y+150
y=1/4x

x-150 = 1/4x+150
x-1/4x = 150+150
3/4x = 300 | :3/4
x = 300*4/3
x = 400

y=1/4*400
y=100

Odp. Dziadek Stefan ma 400 znaczków a Jacek 100 znaczków.
2010-01-20T19:30:27+01:00
S-ile znaczków dziadka
j-ile znaczków Jacka

s-150=j+150
s- 3/4s=j

s-j=300
1/4s-j=0 /*(-1)

s-j=300
-1/4s+j=-0

3/4s=300/:3/4

s=300*4/3

s=400

400-j=300
-j=-400+300
-j=-100

j=100
s=400

Odp.: Dziadek Stefan=400, Jacek=100 znaczków.
2010-01-20T19:38:43+01:00
X- dziadek
y- Jacek

x-150=y+150
x-3/4x=y

x-150=y+150
1/4x=y

x-150=1/4x+150
3/4x=300
x=400

1/4x=y
1/4*400=100
y=100

Dziadek ma 400 znaczków a Jacek 100.