Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T20:22:01+01:00
Złożone, rytmiczne ruchy wody w zbiornikach wodnych (jeziorach, morzach, oceanach). Wywołane działaniem wiatru (tarciem wiatru o powierzchnię wody), zmianami ciśnienia atmosferycznego, trzęsieniem Ziemi, wybuchem wulkanu, obrywem stromych brzegów lub podwodnymi osuwiskami.

Falowanie to oscylacyjny ruch cząsteczek wody po orbitach kołowych lub eliptycznych. Najczęstszą przyczyną falowania jest tarcie wiatru o powierzchnię wody (tzw. fala wiatrowa). Wielkość fali wiatrowej zależy od siły wiatru. Fala, dochodząc do brzegu morskiego, ulega załamaniu i powstaje tzw. fala przyboju, która uderza o wysoki brzeg morski lub ulega wygaszeniu na płaskim wybrzeżu.

Specyficznym rodzajem fali jest tsunami. Ta ogromna fala powstaje wskutek podwodnego trzęsienia ziemi, wybuchu wulkanu lub podwodnych osuwisk. Przemieszcza się z prędkością dochodzącą do 800 km/h. Największe spustoszenia czyni na wybrzeżach. Największa fala tsunami została zaobserwowana na Alasce. Miała wysokość 66 m.

2010-01-20T20:23:22+01:00
1pływy spowodowane oddziałowywaniem księżyca i słońca
2ruchy poziome wód spowodowane wiatrem