Chodzi mi o przyrode :
2.Wyjaśnij, jak rozumiesz wymienione niżej określenie
Kalamity -


Kłos zarodnionośny -


Węgiel kamienny-



3.Zbierz informacje o paprociach, skrzypach oraz widłakach, a następnie wpisz je w odpowiednich miejscach w tabeli.


PAPROCIE SKRZYPY WIDŁAKI




MIEJSCE WYSTĘPOWANIA





Cechy budowy, typy pędów





Sposób rozmnażania






miejsce wytwarzania zarodników






przedstawiciele











proszę o pomoc mam to na jutro

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-20T21:29:22+01:00
2.Kalamity były roślinami o pokroju drzewiastym, dorastającymi do 30 m. Pień był wyraźnie segmentowany poprzecznie (tzw. węzły), podobnie do łodyg dzisiejszego skrzypu lub bambusa. Pień był także podłużnie żebrowany, a wewnątrz pusty. Miał grubą korę i grubą warstwę drewna wtórnego. Charakterystyczny dla wszystkich kalamitów jest przebieg wiązek przewodzących, które dochodząc do węzła rozwidlają się, co daje wrażenie jakby następny odcinek wiązki przewodzącej był przesunięty w węźle względem poprzedniej. Odróżnia to kalamity od archeokalamitów, które mają prostolinijny przebieg wiązki przez całą gałąź.
Liście wąskie, wyłącznie w węzłach, zebrane w okółki.
Posiadały podziemne kłącza, z których wyrastały korzenie.



Kłos zarodnionośny, kłos zarodniowy, sporofilostan, strobil – gęste skupienie drobnych liści zarodniowych (sporofilów) na szczycie pędów, mające postać szyszkowatego kłosa. Występuje u skrzypów, widłaków, niektórych paproci, sagowców. W kłosie zarodnionośnym znajdują się zarodnie wytwarzające zarodniki. U niektórych skrzypów kłosy zarodnionośne występują na wyspecjalizowanych pędach zarodnionośnych, u pozostałych roślin kłosy wyrastają na pędach pełniących równocześnie funkcje asymilacyjne. U niektórych gatunków, jak np. u widłaka goździstego sporofilostany są wyraźnie wyodrębnione, a u innych, jak np. u widliczki ostrozębnej, słabo odróżniają się od pędów płonnych. W niektórych przypadkach wyróżnia się makrostrobile (żeńskie), produkujące jedynie makrospory (zarodniki żeńskie) oraz mikrostrobile (męskie), produkujące jedynie mikrospory (zarodniki męskie).
Morfologia sporofilostanów i tworzących je sporofili, ich wielkość i barwa ma duże znaczenie przy rozpoznawaniu niektórych gatunków roślin.


3.
A 3 NIE WIEM...;(ALE NIE ANULUJ MOJEJ ODPOWIEDZI,BO NAPISALAM 2 A WIESZ JAK TRUDNO BYLO POSZUKAC INFORMACJI W PODRECZNIKACH?!


22 2 22
2010-01-20T21:34:18+01:00
Kalamity - wymarły głównie późnokarboński rodzaj skrzypowych z rodziny kalamitowatych.
Kłos zarodnionośny - gęste skupienie drobnych liści zarodniowych (sporofilów) na szczycie pędów, mające postać szyszkowatego kłosa. Występuje u skrzypów, widłaków, niektórych paproci, sagowców.
Węgiel kamienny- skała osadowa pochodzenia roślinnego, zawierająca 75-97% pierwiastka węgla, powstała głównie w karbonie (era paleozoiczna) ze szczątków roślinnych, które bez dostępu tlenu uległy uwęgleniu. Ma czarną barwę, matowy połysk, czarną rysę.
Paprocie - klasa paprotników. Obecnie na świecie występuje około 10 000 gatunków paproci, co jest liczbą małą w porównaniu do ich prehistorycznej różnorodności (jak się przypuszcza istniało wtedy około milion gatunków).
8 2 8