Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-21T09:34:05+01:00
Naskórek
Naskórek składa się z kilku warstw. Zewnętrzna warstwa zbudowana jest z martwych, zrogowaciałych komórek, które tworzą tzw. warstwę rogową.Wewnętrzna warstwa składa się z aktywnych, dzielących się i żywych komórek i nazywana jest warstwą komórek podstawnych.
Warstwa rogowa
Warstwa rogowa chroni organizm przed czynnikami zewnętrznymi otoczenia. Obumarłe komórki rogowe zostają z czasem usunięte w wyniku tarcia, na jakie skóra jest nieustannie narażana. W ten sposób naskórek utrzymuje mniej więcej stałą grubość.
Warstwa komórek podstawnych
W warstwie komórek podstawnych wytwarzane są nieustannie nowe komórki. Komórki te zostają wypychane w kierunku powierzchni w miarę jak pod nimi tworzą się coraz to nowe komórki. Gdy komórki zbliżają się ku powierzchni skóry, zostają wypełniane tym samym białkiem (keratyną), które nadaje włosom i paznokciom twardość. Następnie obumierają. Ten proces nazywa się rogowaceniem i od niego bierze nazwę warstwa komórek rogowych.

Warstwa komórek rogowych produkuje substancje tłuszczowe, które lokują się pomiędzy zrogowaciałymi komórkami i stanowią niemal całkowicie nieprzepuszczalną barierę zapobiegającą wtargnięciu do organizmu obcych drobnoustrojów. Ponadto bariera skórna utrudnia parowanie wody z głębszych warstw skóry zapobiegając w ten sposób odwodnieniu i wysuszeniu skóry.
Budowa paznokcia
Paznokcie zbudowane sa z :

1. Płytka paznokciowa. Jest to twarda blaszka, którą potocznie nazywamy paznokciem. Składa się z dwóch warstw, górnej i dolnej. Obie części mają odmienny układ komórek, rozrastających się z różną szybkością. Górna powierzchnia jest gładka, a dolna ma równoległe listewki, które odpowiadają listewkom macierzy paznokcia. U każdego człowieka są one inne, toteż mogą służyć do ustalania tożsamości.
2. Obłączek. Jest nim białawy półksiężyc u dołu płytki paznokciowej, widoczny nie na każdym palcu. Paznokieć wyrasta z małego obszaru żywej tkanki u podstawy płytki paznokciowej, tak zwanego korzenia. Jest to najważniejsza część paznokcia. Obłączek stanowi końcowy element korzenia i widoczną część żywego paznokcia. Reszta płytki składa się z martwych komórek.
3. Wały paznokcia, boczny i tylny. Określenie to odnosi się do skóry okalającej płytkę paznokciową. Skóra ta tworzy fałd — nie kończy się przy płytce paznokciowej, lecz zachodzi pod spód i obejmuje wyrastający paznokieć. Wzmacnia i zabezpiecza okolice paznokcia.
4. Skórka. Wąski pasek fałdu skórnego, który zdaje się urywać u podstawy płytki paznokciowej. Czasem bywa nazywany obrąbkiem naskórkowym paznokcia.
5. Obrąbek naskórkowy paznokcia. W rzeczywistości rozpościera się on pod skórką. Jest to warstwa bezbarwnej złuszczającej się skóry, która przylega do grzbietu płytki paznokciowej.
6. Brzeg wolny. Część paznokcia rosnąca poza opuszką palca.
7. Obrąbek naskórkowy podpaznokciowy. Tkanka ta tworzy pod wolnym brzegiem paznokcia wodoszczelne zabezpieczenie, chroniące macierz paznokcia przed infekcją.


5 4 5
2010-01-21T09:34:50+01:00
Budowa naskórka:

Warstwowa budowa naskórka :

- powierzchniowa warstwa rogowa
- warstwa ziarnista
- warstwa kolczysta
- keranocyty – tworzące warstwę podstawną
– błona podstawna.

Główną rolą naskórka jest ochrona organizmu przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi. Powierzchniowa warstwa zrogowaciała naskórka zawiera w swej budowie białko zwane kreatyną. Związek ten jest tworzywem silnym i odpornym na wodę, ucisk, szkodliwe promieniowanie UV i inne czynniki zewnętrzne. Jest doskonałą osłoną ciała przed licznymi toksynami chemicznymi (w tym kwasami i zasadami), gdyż jest nierozpuszczalny w wodzie,w rozcieńczonych kwasach i zasadach. Ponadto naskórkowe komórki jasne zwalczają zarazki. Zlokalizowane są głównie nad warstwą ziarnistą. Komórki Langerhansa mają za zadanie przechwytywać obce cząsteczki osiadające i wnikające w skórę. Dyżurujące w nich ruchliwe komórki odpornościowe inicjują i nadzorują proces niszczenia zarazków, toksyn i tzw. antygenów podrażniających skórę.
Naskórek ulega nieustannemu odtwarzaniu. Spodnie warstwy naskórka skóry gładkiej wytwarzają oraz regenerują zewnętrzną osłonę rogową skóry. Zadanie to inicjuje podstawna (rozrodcza) warstwa komórek. Warstwa ta generuje młode keratynocyty, które codziennie ulegają podziałom, a następnie przemieszczają się ku powierzchni skóry – jednocześnie dojrzewając i różnicując się. W końcu zamieniają się w blaszkę rogową. Czas procesu wynosi ok 26-28 dni, zmienia się w chorobach ze wzmożonym złuszczaniem się naskórka. Czas przejścia w obrębie błon śluzowych wynosi 5 dni.
Naskórek ludzki jest najbardziej zmienną i zróżnicowaną z warstw skóry. Jego grubość i kształt jest ściśle „dopasowana” do funkcji narządu ciała. Zwykle jego grubość nie przekracza 1 mm, ale jest znacznie cieńszy na powiekach, które muszą być lekkie i elastyczne, zaś znacznie grubszy na dłoniach i podeszwach stóp. Posiada tak niezwykłą zdolność różnicowania się, że na naszej głowie zamienia się we…włosy, a na końcu palców w …paznokcie. Cechuje się też wielką zdolnością nieustannej regeneracji, co widać choćby we wzroście paznokci i włosów.
Układ płytek rogowych naskórka przypomina kilka warstw nałożonych na siebie dachówek na dachu. „Dachówki” te ulegają często uszkodzeniu wskutek działania czynników zewnętrznych, czyli tarcia, urazów i chorób. Złuszczanie się „starej dachówki” odsłania „nową” – fizjologicznie odtwarzaną przez młode keratynocyty - wędrujące z podstawnej warstwy naskórka. Rogowe płytki naskórka dla dobra organizmu muszą być wodoszczelne . Aby tak się stało organizm produkuje w skórze specyficzne tłuszcze (lipidy, sterole, ceramidy) uszczelniające przestrzenie pomiędzy płytkami rogowymi. Przetworzone metabolicznie w skórze dostają się ze skóry właściwej do naskórka wraz z płynem międzykomórkowym. Dzięki tym uszczelniającym substancjom na powierzchni skóry powstaje kilka zlepionych szczelnie warstw płytek rogowych – odpornych w dużym stopniu na wodę i inne czynniki (chemiczne, promieniowanie, itp.).
Wzmocnieniem rogowej osłony skóry jest pokrywająca ją wydzielina tłuszczowa. Składa się ona z potu i łoju wydzielanego przez gruczoły łojowe skóry. Ten ostatni to specjalna wydzielina woskowo-tłuszczowa (tzw. sebum). Tłuszcze odgrywają ważną rolę w osłonie skóry. . Cienka emulsja tłuszczowa skóry, dzięki swemu odczynowi kwaśnemu jest zabójcza dla wielu bakterii i innych zarazków. Sebum nadaje skórze charakterystyczny gładki wygląd i ładną fakturę. Podczas mycia tradycyjnym zasadowym mydłem tłuszczowa warstewka i jej kwaśny odczyn zanika, a odnawianie trwa kilka godzin.
Brak odżywiania zrogowaciałych powierzchniowych komórek naskórka (keranocytów) osłabia ich odporność na czynniki zewnętrzne. A jak wiadomo powierzchnia skóry jest nieustannie poddawana siłom tarcia, urazom, myciu, itp. Jednak codzienne złuszczanie się pojedynczych płytek rogowych naskórka jest niezauważalne. Niekorzystne zaburzenia w składzie białek i lipidów skóry mogą spowodować przyspieszone łuszczenie się naskórka (tzw. skóra sucha). Ponadto choroby (łuszczyca, łupież, itp.) oraz i niektóre pasożyty skóry przyśpieszają rogowacenie i złuszczanie się naskórka.

Budowa paznokcia

W budowie paznokci przeważa kreatyna czyli pewnego rodzaju białko który jest również głównym budulcem skóry. Sierść, rogi, kopyta zwierząt również są zbudowane z kreatyny. Paznokcie tak jak włosy są pozbawone narządów zmysłu. Tylko ciągnięcie za włosy lub wyrywanie paznokci powoduje ból który odczuwalny jest w skórze.Paznokieć rośnie średnio z prędkością 0,5 mm na tydzień.

Wiele z nas napewno sobie myśli że paznokieć składa się wyłącznie z płytki zaś to nie prawda. Płytka paznokciowa jest to jest to twarda część paznokcia która składa się z dwóch warstw wewnętrznej i zewnętrznej. Górna powierzchnia jest gładka, a dolna ma równoległe listewki, które odpowiadają listewkom macierzy paznokcia. U każdego są one inne, toteż mogą służyć do ustalania tożsamości. Oto budowa paznokcia która rozjaśni wam co nieco jak co się nazywa. Budowa paznokci posiada takie elementy jak:

1. Obłączek jest białawy półksiężyc u dołu płytki paznokciowej zaś nie widoczny u każdego palca.

2. Ciało paznokcia jest twarda płytka

3. Oskórek jest to tkanka która tworzy pod wolnym brzegiem paznokcia wodoszczelne zabezpieczenie, chroniące macierz paznokcia przed infekcją.

4. Łożysko paznokcia jest to ta część pod płytką paznokcia.
3 4 3
2010-01-21T09:46:57+01:00
Naskórek zbudowany jest z komórek żywych oraz martwych. Komórki żywe znajdują się przy skórze właściwej-( zbudowana jest z tkanki łącznej właściwej, w której znajdują się naczynia krwionośne, nerwy, gruczoły potowe, gruczoły łojowe, włosy, ciałka czuciowe). Komórki martwe tworzą warstwę zrogowaciałą i złuszczają się.Następnie jest tkanka podskórna która jest przedłużeniem skóry n właściwej znajduje się w niej komórki tłuszczowe, brodawki włosów , stąd też wyrastają paznokcie- ( lekko wypukłe płytki rogowe na powierzchni grzbietowej końca palców u człowieka i naczelnych)
2 5 2