Proszę o dokładne obliczenia do zadania:Wojtek kupił na 12 rat komputer i biurko. Dodatkowa opłata stanowiła 12,5% wartości zakupu. Po spłaceniu ośmiu rat pozostało do spłacenia 1500zł, co stanowiło 3,75 wartości biurka. Jaka była cena komputera? Z góry ziękuję za rozwiązanie zadania;

2

Odpowiedzi

2010-01-21T10:59:53+01:00
12rat-8rat=4raty
4raty=1500zł
12rat=1500zł*3 =4500zł-cena całego sprzętu bez dodatkowej opłaty
12,5% z 4500zł=562,5zł
4500zł+562,5zł=5062,5zł-cena sprzętu z dodatkową opłatą
1500:3,75=400zł-cena biurka
5062,5zł-562,5zł-400zł=4100zł
Odp:Komputer kosztował 4100 zł .
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-21T11:07:48+01:00
Proszę o dokładne obliczenia do zadania:Wojtek kupił na 12 rat komputer i biurko. Dodatkowa opłata stanowiła 12,5% wartości zakupu. Po spłaceniu ośmiu rat pozostało do spłacenia 1500zł, co stanowiło 3,75 wartości biurka. Jaka była cena komputera?

x - cena komputera
y - cena biurka

1500 zł to 3,75 ceny biurka. Zapiszemy to tak:

y * 3,75 = 1500 zł / : 3,75
y = 400 zł

Po spłaceniu 8 rat zostało zostały 4 raty do spłacenia i 1500 zł. Oznacza to, że 1 rata wynosiła 375 zł. Łącznie zaś Wojtek miał do zapłacenia (12 rat) 4500 zł. Była to kwota o 12,5 % wyższa od łącznej ceny komputera i biurka. Zapisujemy:

x + y + (x + y)*12,5% = 4500

12,5% to inaczej 12,5 setnych. y już znamy, więc podstawiamy:

x + 400 + 12,5x/100 + 50 = 4500
x + 12,5x/100 = 4050 / * 100
100x + 12,5 x = 405000
112,5x = 405000 / : 112,5
x = 3600 zł
1 1 1