Wyjaśnij KRÓTKO podane pojęcia i zwroty:
kulisy, gong, antrakt, spektakl, repertuar, żelazny repertuar, debiut, premiera, prapremiera, obsada aktorska, reżyseria, adaptacja teatralna, oprawa sceniczna, interpretacja aktorska, zejść z afisza, udany debiut,rekwizyt, sufler.

Jest ich dużo, WYBIERAM NAJLEPSZĄ!
Z góry dziękuję. :)
Dotyczy teatru oczywiście :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-21T16:16:02+01:00
Kulisy - miejsce za sceną, trwają tam przygotowania aktorów i dekoracji

gong - wiszący instrument muzyczny. Prowadza się go w drgania poprzez uderzenie pałką o miękkiej główce.

antrakt - przerwa między aktami przedstawienia teatralnego, opery, częściami koncertu muzycznego.

spektakl - otwór dramatyczny lub inne dzieło sztuki teatralnej przez aktorów przed zgromadzoną w tym celu publicznością.

repertuar - lista utworów prezentowanych w określonej placówce kulturalnej.

żelazny repertuar - utwory dramatyczne, muzyczne często wznawiane, wykonywane, cieszące się powodzeniem u publiczności, role i utwory będące stałymi pozycjami w czyichś występach artystycznych.

debiut - pierwsze publiczne wystąpienie.

premiera - pierwsze przedstawienie danego utworu.

prapremiera - pierwszy pokaz filmowy lub przedstawienia teatralnego bądź operowego.

obsada aktorska - obsada aktorów.

reżyseria - czynność związana z przygotowaniem przedstawienia, przez reżysera.

adaptacja teatralna - przedstawienie działa, sztuki (najczęściej książki i wiersze) w przedstawienie teatralne.

oprawa sceniczna - element struktury spektaklu.

interpretacja aktorska - interpretacja aktora co do zagranej roli.

zejść z afisza - przestać grać sztukę.

udany debiut - udane, pierwsze publiczne wystąpienie.

rekwizyt - przedmiot pomagający tworzyć relacje bohater-otoczenie

sufler - osoba odpowiadająca za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia.

Pomogłem? ^^;
23 3 23
2010-01-21T16:42:12+01:00
Kulisy- to część teatru znajdująca się za sceną i niewidoczna dla ludzi,
gong- metalowy, wiszący swobodnie talerz, w który uderza się pałką, żeby wydał dźwięk. Gong jest wykorzystywany jako instrument lub do dawania sygnałów,
antrakt- przerwa między aktami sztuki, częściami koncert lub występów artystycznych,
spektakl- przedstawienie teatralne, rzadziej pokaz filmu,
repertuar- zestaw lub typ utworów granych gdzieś lub przez kogoś,
żelazny repertuar- utwory dramatyczne, muzyczne często wznawiane, wykonywane, cieszące się powodzeniem u publiczności, role i utwory będące stałymi pozycjami w czyichś występach artystycznych
debiut- aktora, pisarza, reżysera itp. to pierwszy jego publiczny występ na scenie lub w filmie, pierwszy wydany utwór, pierwsze wyreżyserowany dzieło itp.
premiera- pierwszy publiczny pokaz nowej sztuki, filmu, opery itp.
prapremiera- filmu, opery, sztuki teatralnej itp. to pierwsze na świecie lub pierwsze w jakimś kraju publiczne ich wystąpienie,
obsada aktorska- czyli to w jakiej roli występuje
reżyseria- sztuka konstruowania filmu, przedstawień, przedstawień telewizyjnych itp.
adaptacja teatralna- przystosowanie lub przystosowywanie do pełnienia nowych funkcji
oprawa sceniczna- tworzenie muzyki, scenografii, rekwizytów itp.
interpretacja aktorska- sposób w jaki jest wykonywany dany utwór
zejść z afisza- inaczej zejście ze sceny
udany debiut- udany pierwszy występ
rekwizyt- przedmiot potrzebny w przedstawieniu teatralnym lub w filmie, związany z ich akcją
sufler- osoba ukryta w pobliżu sceny, podpowiadająca aktorom tekst, gdy go zapomną
12 4 12