Ćw.2 kl. gim. "Puls życia"

STRONY 48 i 49

Zad. 1
*już mam

Zad.2
c) Opisz drogę krwinki czerwonej, która pobiera tlen w płucach i przenosi go do kończyn dolnych człowieka, a następnie sama wraca do płuc. Uwzględnij nazwy odpowiednich naczyń krwionośnych i elementów budowy serca.

Zad.3
Uzupełnij tekst, wstawiając w odpowiednie miejsca podane pojęcia:

•tętnice, żyły, prawa komora, lewy przedsionek, aorta, tętnica płucna

W krwiobiegu dużym krew pozbawiona tlenu jest transportowana ..................., a krew natleniona ................. . Z .......... .............. do krwiobiegu płucnego krew ................... jest transportowana tętnicami. Z krwiobiegu płucnego (małego) krew wraca do ......... .......... .

Zad.4
Podane funkcje przydziel do odpowiedniej grupy:

•FUNKCJE:
Transportuje tlen do komórek.
Bierze udział w termoregulacji.
Odprowadza z komórek CO².
Niszczy drobnoustroje chorobotwórcze.
Pobiera z komórek zbędne substancje.
Transportuje substancje odżywcze.
Odbiera z komórek nadmiar wody.

•GRUPY:
Układ krwionośny.
Układ limfatyczny.
Układ limfatyczny i krwionośny.

Zad.5
Poniższe pojęcia dopasuj do odpowiednich definicji.

• tętnice, zastawki, przeciwciała, limfa, osierdzie, czynnik Rh, naczynia włosowate

a) Białka o specyficznym kształcie, wytwarzane przez limfocyty B, w momencie pojawienia się np. wirusów. - ...................
b) U większości osób białko to występuje na powierzchni erytrocytów, jego obecność lub brak ma duże znaczenie podczas transfuzji. - ....................
c) Umożliwiają w naczyniach limfatycznych i żyłach jednokierunkowy przepływ krwi. - .....................
d) Błona otaczająca serce, łagodzi tarcie w czasie skurczów i rozkurczów, jest opleciona siecią naczyń wieńcowych. - ..............
e) Substancja o składzie podobnym do osocza, nie zawiera jedynie erytrocytów, cechuje się większym udziałem krwinek białych. - ................
f) Rodzaj naczyń krwionośnych, które dzięki cienkim ścianom zbudowanym tylko ze śródbłonka umożliwiają wymianę substancji między krwią a komórkami. - .....................

Zad.6
Wykreśl wyrazy tak, aby powstały zdania prawdziwe.

Zbyt mała liczba krwinek czerwonych/płytek krwi może być przyczyną zaburzenia procesu krzepnięcia krwi.

Karmienie niemowląt mlekiem matki ma wpływ na rozwój odporności swoistej/nieswoistej.

Powolny wpływ krwi z naczyń włosowatych to krwotok żylny/krwawienie.

2

Odpowiedzi

2010-01-22T13:41:58+01:00
Ad2 tetnica podzielona na mniejsze galazki- krew płynie naczyniami włosowatymi do pęcherzyków płucnych,gdzie odbywa się jej utlenianie i usuwanie z niej dwutlenku węgla. nastepnie krew wpływa do jednej z 4 żył płucnych które prowadzą do serca dokładnie lewego przedsionka, potem do lewej komory skąd przepompywana jest na obwód. krew wychodzi z serca aortą . Od aorty odchodzą gałęzie, które zaopatrują kończyny górne, głowę, tułów i kończyny dolne. Od dużych gałęzi odchodzą małe gałązki, które dzielą sie jeszcze wielokrotnie. Najmniejsze tętniczki prowadzą krew do naczyń włosowatych.
ad3 : zylami, tetnicami, lewegoprzedsionka , natlenowana, prawej komory.
ad 4
Układ krwionośny :
- transportuje tlen do komórek
- pobiera z komórek zbędne substancji
- transportuje substancje odżywcze
- bierze udział w termoregulacji

Układ limfatyczny :
- odprowadza do komórek CO2
- bierze udział w termoregulacji
- niszczy drobnoustroje chorobotwórcze
- odbiera z komórek nadmiar wody
zad 5
a) Przeciwciała
b) Czynnik RH
c) Zastawki
d) Osierdzie
e) Limfa
f) Naczynia włosowate
zad 6
krwinek czerwonych, nieswoistej,zylny
4 2 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-22T13:48:33+01:00
2c.
Komórka czerwona z płuc dostaje się do LEWEGO PRZEDSIONKA, potem do lewej komory gdzie pod ciśnieniem tłoczona jest do AORTY. Następnie krwinka TĘTNICAMI dochodzi doTĘTNICY UDOWEJ gdzie oddaje tlen komórką w kończynach dolnych. Następnie ŻYŁAMI UDOYMIkrwink już bez tlenu wpada do ŻYŁY GŁÓWNEJ któr transportuje ją do PRAWEGO PRZEDSIONKA, potem do PRAWEJ KOMORY gdzie spowrotem tłoczona jest przez PIEŃPŁUCNY do płuc w celu natlenienia.

3.
żyłami, tętnicami, przedsionka lewego, natleniona, lewego przedsionka.(tka uzupełnone ma jakiś sens dziwnie sformułowane zadanie)

4.
(przyjmijmy ze funkcje są od A do G a grupy od 1 do 3)
oto zestawienie jaka funkcja do którego układu:
A-1, B-1, C-1, D-3, E-1, F-3, G-3

5.
a)przeciwciała,
b)czynnik Rh
c)zastawki
d)osierdzie
e)limfa
f)naczynia włosowate

6.
trzeba wykreślic:
a)krwinek czerwonych,
b)nieswoistej
c)krwotok żylny
90 1 90