Błagam niech mi ktoś wytłumaczy jak rozwiązać te zadania, gdyz jutro mamy zadania klasowe a ja nic nie rozumiem. Bylabym tez bd wdzieczna jezeli moglby mi ktos udzielic wirtualnych "korepetycji" na gadu. Moj nr to 15811403
O TO ZADANIA [ prosze o nie podawanie samych wynikow ale tez obliczenia, z wyjasnieniem dlaczego jest tak a nie inaczej ]

Zad . 1
a) 1- 3/5 =
b) 4/5 + 2/5 =
c) 8-1/4=
d)5 i 7/9 - 4 i 2/9=

Zad 2.

1/7 + 5/14=
b) 3/4 + 5/12=
e) 1 i 1/3 - 2/9

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-09-30T20:06:48+02:00
1.a) 1-3/5 = 5/5 - 3/5 = 2/5
b) 4/5 + 2/5 = 6/5 = 1 1/5
c) 8 - 1/4 = 7 4/4 - 1/4 = 7 3/4
d) 5 7/9 - 4 2/9 = 1 5/9

2. a) 1/7 + 5/14 = 2/14 + 5/14 = 7/14 = 1/2
b) 3/4 + 5/12 = 9/12 + 5/12 = 14/12 = 1 1/2
c) 1 1/3 - 2/9 = 1 3/9 - 2/9 = 1 1/9
1 4 1
2009-09-30T20:08:49+02:00
Zad . 1
a) 1- 3/5 = 5/5 - 3/5 = 2/5
b) 4/5 + 2/5 = 6/5 = 1 i 1/5
c) 8 - 1/4 = 8/1 - 1/4 = 32/4 - 1/4 = 31/4 = 7 i 3/4
d) 5 i 7/9 - 4 i 2/9 = 52/9 - 38/9 = 14/9 = 1 i 5/9

Zad. 2
a) 1/7 + 5/14 = 2/14 + 5/14 = 7/14 = 1/2
b) 3/4 + 5/12 = 9/12 + 5/12 = 14/12 = 1 i 2/12 = 1 i 1/6
e) 1 i 1/3 - 2/9 = 4/3 - 2/9 = 12/9 - 2/9 = 10/9 = 1 i 1/9
1 4 1
2009-09-30T20:10:44+02:00
Zad . 1
a) 1- 3/5 = 5/5 - 3/5 = 2/5
bo "jedna cała - 1" to może być (jak chcesz) 6/6, 18/18 czy 123/123
b) 4/5 + 2/5 = 6/5 = 1 i 1/5
dodajemy licznik (pierwszą cyfrę) a mianownik (druga cyfra) się nie zmienia
c) 8-1/4= 7 i 4/4 - 1/4 = 7 i 3/4
bo jedną całość z 7 zabieramy i zamieniamy ją tak jak wytłumaczyłam w a)
d)5 i 7/9 - 4 i 2/9= 1 i 5/9
bo osobno odejmujemy całości i osobno ułamki

Zad 2.
a) 1/7 + 5/14= 1/7 x 2 + 5/14= 2/14 + 5/14= 7/14=1/2
bo musimy sprowadzić do wspólnego mianownika w tym przypadku 14
b) 3/4 + 5/12= 3/4 x 3 +5/12 =9/12 + 5/12= 14/12= 1 i 2/14= 1 i 1/7
znów sprowadzamy do wspólnego mianownika
c) 1 i 1/3 - 2/9= 1 i 1/3 x 3 - 2/9= 1 i 3/9 - 2/9= 1 i 1/9
i znowu sprowadzamy do wspólnego mianownika

1 5 1