Odpowiedzi

2010-01-21T18:54:35+01:00
I co trzeba ci napisać o tym zdaniu??
zdanie pojedyńcze składa się z jednego orzeczenia,
a złożone z więcej niż jednego orzeczenia
orzeczenie- czasownik(co robi? co się z nim dzieję? w jakim jest stanie?) na te pytania odpowiada czasownik
np.mama poszła rano do sklepu, a wieczorem poszła do koleżanki-zdanie złożone
byłam dzisiaj u dentysty. zdanie pojedyńcze
148 3 148
2010-01-21T18:54:49+01:00
Zdanie pojedyncze- ma jedno orzeczenie, np. Wczoraj poszłam do kina z przyjaciółmi. Ala wyszła na spacer z psem.
zdanie złożone- ma dwa lub więcej orzeczeń, np. Zapomniałam wziąć piórnika do szkoły i dostałam jedynkę. Pies Piotrka zaszczekał głośno, a potem zawył przejmująco.
135 4 135
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-21T18:57:36+01:00
Zdanie pojedyncze zawiera 1 czasownik w formie osobowej.
Wyróżniamy zdania pojedyncze rozwinięte i nierozwinięte.
Zdanie pojedyncze rozwinięte zawiera podmiot, orzeczenie i określenia, a zdanie nierozwinięte zawiera tylko podmiot i orzeczenie.
zdanie złożone zawiera 2 lub więcej czasowników w formie osobowej. Zdania złożone dzielą się na zdanie współrzędnie złożone(żadne ze zdań składowych nie zależy od drugiego.Połączone są spójnikami lub a ani oraz i albo jednak itd)i podrzędnie złożone(jedno ze zdań składowych zależy od drugiego)
Zdanie złożone podrzędnie składa się ze zdania nadrzędnego i podrzędnego. Zdanie nadrzędne zadaje pytanie a podrzędne odpowiada na pytanie. Zdanie nadrzędne umieszczamy na wykresie wyżej niż podrzędne.
256 4 256
dziekuje ale w pierwszym zdaniu po zawiera powinien być przecinek