Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-21T19:30:07+01:00
Opis


Choroba charakteryzuje się powstawaniem litych złogów (kamieni) w drogach moczowych, które przemieszczając się przez moczowód w kierunku pęcherza moczowego są przyczyną ostrych napadów bólowych – tzw. „kolki nerkowej”. Choroba występuje u 5% osób dorosłych, głównie mężczyzn.
powrót


Najczęstsze dolegliwości i objawy


Charakterystyczne dla choroby są ostre bóle w boku o charakterze przerywanym, trwające zazwyczaj wiele godzin, promieniujące w kierunku krocza, z towarzyszącym uczuciem parcia na mocz i czasami (w 30%) z krwiomoczem. Często do bólu dołączają się nudności i wymioty. Ból ustępuje wraz z wydaleniem złogu (kamienia).

Szybkiego kontaktu z lekarzem wymaga:
Pojawienie się gorączki (pow. 38°C), która towarzyszy przedłużającej się lub nawracającej kolce nerkowej.
powrót


Przyczyny


# Wzmożone wydalanie wapnia z organizmu (np. w nadczynności przytarczyc, przy przedawkowaniu witaminy D, w kwasicy cewkowej)
# Wzmożone wydalanie szczawianów
# Wzmożone wydalanie kwasu moczowego
# Przewlekły niedobór magnezu
# Utrudniony odpływ moczu (np. zwężenia moczowodu, przerost prostaty)
# Przewlekle utrzymująca się infekcja w drogach moczowych


Czynniki sprzyjające zachorowaniu
# Częstość występowania choroby jest większa u osób: Przyjmujących mało płynów
# Z rodzinnym obciążeniem kamicą nerkową
# Spożywających dużo soli
powrót


Sposoby zapobiegania


Codzienne wypijanie co najmniej 2 litrów płynów, w tym wody mineralnej (o małej zawartości składników mineralnych).
9 4 9
  • Użytkownik Zadane
2010-01-21T19:30:15+01:00
Przyczyny:
# Wzmożone wydalanie wapnia z organizmu (np. w nadczynności przytarczyc, przy przedawkowaniu witaminy D, w kwasicy cewkowej)
# Wzmożone wydalanie szczawianów
# Wzmożone wydalanie kwasu moczowego
# Przewlekły niedobór magnezu
# Utrudniony odpływ moczu (np. zwężenia moczowodu, przerost prostaty)
# Przewlekle utrzymująca się infekcja w drogach moczowych

Czynniki sprzyjające zachorowaniu:
# Częstość występowania choroby jest większa u osób: Przyjmujących mało płynów
# Z rodzinnym obciążeniem kamicą nerkową
# Spożywających dużo soli
Zapobieganie:
Codzienne wypijanie co najmniej 2 litrów płynów, w tym wody mineralnej (o małej zawartości składników mineralnych).
proszę!Mam nadzieję że pomogłam:D
4 3 4
2010-01-21T19:31:15+01:00
Objawy :
*ból o charakterze kolkowym (przerywany) okolicy lędźwiowej, czasem promieniujący do pachwiny, warg sromowych lub jąder
*nudności lub wymioty
*dyskomfort w jamie brzusznej, czasami objawy dyspeptyczne
*krwiomocz, objawy dysuryczne
*objawy ogólne: podwyższona temperatura ciała, osłabienie, uczucie rozbicia
*zakażenie dróg moczowych (jako powikłanie kamicy)


Przyczyną kamicy nerkowej jest wydalanie przez organizm nadmiernej ilości wapnia, szczawianów lub kwasu moczowego.
1 1 1