Pomocy z przyrody. (jak ktoś ma ćwiczenia przyroda klasa 6 WYD. ŻAK. 84,90,97108,122, CAŁE)

1. co oznacza
a) linienie........................
b) wzrost skokowy....................

2. SKORUPIAKI to zwierzęta żyjące w środowisku...............,a nie iczne tylko np. stonoga żyją..............

3.co to.?
a) stawonogi...............................
b) skorupiaki...............................

4. podaj inne cechy przystosowawczeze raka do życia w wodzie.

5.w jaki sposób przystosował się do życia w wodzie RAK PUSTELNIK.

6. czym odróżnić BUDOWA PAJĄKA a BUDOWA BIEGACZA.

7.uzasadnij że PAJĄK KRZYŻAK jest drapieżcą.

8. uzasadnij że rozwój szczupaka jest bezpośredni

9. określ grupy
a) jajorodne
b) jajożyworodne
c) sprawujące opieke nad otomstwem

pielęgnica gupik szczupak pławikonik śledź rekin ciernik makrela mieczyk karp

10. która grupa ryb z zadania 9. składa najmniejszą liczbe jaj. UZASANDIJ

11. podaj cechy szkieletu umożliwiające ptaką aktywny lot.
-
-
-
-
-
12. jaką funkcie pełnią worki powietrzne u ptaków.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-22T09:39:03+01:00
Zadanie1
a)linienie-proces zrzucania sztywnego oskórka u stawonogów
b)

Zadanie2
a)Skorupiaki to zwierzęta żyjące w środowisku wodnym,a nie liczne tylko np. stonoga żyją na lądzie.

Zadanie3
a)Stawonogi-Wszystkie stawonogi mają segmentowane ciało okryte chitynowym oskórkiem i odnóża zbudowane z odcinków połączonych stawami. Do stawonogów należą owady, pajęczaki i skorupiaki. Przedstawicieli tych grup można odróżnić na podstawie: charakterystycznych odcinków ciała, występowania lub braku czułków, liczby i typu odnóży lokomocyjnych,występowania lub braku skrzydeł i ich rodzaju.
b)Skorupiaki-Mają ciało zróżnicowane na głowę, tułów i odwłok lub głowotułów i odwłok.U większości gatunków na głowie znajdują się 2 pary czułków. Liczba odnóży jest różna w zależności od gatunku.

Zadanie4
Ciało stawonogów pokrywa chitynowy oskórek, u niektórych gatunków wysycony dodatkowo solami wapnia.Spełnia on funkcję szkieletu zewnętrznego oraz funkcję ochronną.

Mam tylko tyle mam nadzieję, że pomogłam;)
4 4 4
2010-01-22T09:43:32+01:00
1.Zrzucanie skóry.
.jest to linienie
2.wodnym,ladowym
3.Stawonogi to owady np. osa
. Skorupiaki to np.rak przewaznie żyja w srodowisku wodnym
4. Skrzela
5.np. wykżtałciły się u niego skrzela
6. nie wiem
7.Poluje na swoje ofiary.
8.
9.Znoszą jaja
.po wydaniu na świat jajka samica połyka jajko i w jej organiźmie rozwija się ono nadal.
.opiekuje się potomstwem zaraz po urodzeniu
10. nie wiem o co chodzi
11. lekkie kości,kości wypełnione powietrzem, pióra
12.pozwalają na lot ptaków.
1 5 1
2010-01-22T09:50:44+01:00
1.Linienie jest to proces wymiany warstwy naskórka u gadów lub kutikuli, u niektórych bezkręgowców, stanowiący element procesu wzrostu zwierzęcia.
Polega na zrzuceniu przez zwierzę zewnętrznej warstwy okrywającej ciało pod wpływem pewnych czynników, jak m.in. wytworzenie nowej warstwy oskórka (lub naskórka) oraz wydzielenie ze specjalnych gruczołów substancji ułatwiającej oddzielenie starej warstwy od nowej. U gadów proces linienia powtarzany jest cyklicznie w ciągu całego życia, u większości owadów ma miejsce na etapie rozwoju larwalneg.
Zwierzęta posiadające szkielet zewnętrzy, np. skorupiaki, rosną okresowo, podczas powtarzanego procesu linienia czyli wzrostu skokowego.
2
Wodnym a nieliczne w srodowisku lądowym.
3 STAWONOGI to bezkregowce
SKORUPIAKI to podtyp stawonogów
4. Wpływ wapnia decyduje dla organizmów o silnie zwapniałych skorupach lub szkieletach zewnętrznych .W ubogiej w wapń wodzie np. pancerz raka pozostaje zbyt miękki i kleszcze nie w pełni twardnieją.Ciało pokryte twardym pancerzem podzielone na głowę, tułów – karapaks i odwłok. Głębokość na jakiej przebywa zależy od temperatury wody, żeruje na płyciznach.W zimie nie pobiera pokarmu wcale.Raki szlachetne są bardziej odporne na choroby i dobrze im się żyje w brudnej wodzie tak jak rak pręgowany okazał się odporny na zanieczyszczenia i jest wszystkożerny.
6 Biegacz to smukły owad o budowie przystosowanej do szybkiego poruszania się. Przeciętna długość ciała wynosi od 1,7 do 2,7 cm. Zielonozłociste pokrywy odbłyskujące metalicznie mają widoczne żebrowanie na powierzchni w formie trzech szerokich wzdłużnych rowków, bez kropek. Brzegi pokryw połyskują złocistoczerwono lub złocistożółto. Nogi silne, pierwsze cztery człony czułków, głaszczki i nogi oprócz stóp są żółtoczerwone.
Cechą charakterystyczną pająków są kądziołki przędne, wydzielające substancję krzepnącą w zetknięciu z powietrzem, służącą do budowy pajęczyny, a także warstwy ochronnej (kokonu), gniazda, kryjówki - niektóre gatunki pająków używają nici pajęczyny do przemieszczania się (babie lato).
7Pajak krzyzak jak wiele pajaków posiada jad który nie jest szkodliwy dla człowieka. Nazywamy go drapieżcą poniewaz zjada muchy, komary czy inne owady, odgrywając niezwykle istotną rolę w utrzymywaniu równowagi w przyrodzie.
8Nie przeobraża się on, nie ma stanu larwalnego, młode, wylęgłe z ikry, są podobne do dorosłych osobników, jego rozwój polega na wzroście i osiąganiu dojrzałości płciowej.
9 Pielegnica-
Gupik-jajozyworodny
Szczupak-zyworodny
Pławikonik
-Śledź
rekin
Ciernik
makrela
Mieczyk
karp

10 grzebień na mostku służący za przyczep dla mięśni poruszających skrzydłami
asymetryczne pióra
pneumatyczne kości (wypełnione powietrzem
usztywniony kręgosłup, kręgi które na niektórych odcinkach zrastają się tworząc synsakrum i pygostyl
pióra puchowe zatrzymujące ciepło
4 3 4