Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-22T09:56:02+01:00
Mazowsze jest to historyczna i etnograficzna kraina położona w środkowej Polsce. W obrębie Niżu Środkowoeuropejskiego położone jest , po obu stronach rzeki Wisły. Stanowi jedną z najstarszych dzielnic historycznych Polski. W składzie państwa polskiego od początku X w. 1037-1047 ośrodek terytorialny państwa Miecława. Na mocy ustawy sukcesyjnej Bolesława III Krzywoustego (1138) wraz z Kujawami przypadło księciu Bolesławowi IV Kędzierzawemu.Nazwa Mazowsza pierwotnie brzmiała Mazow (por. łac. Mazovia) i stanowiła nazwę dzierżawczą od nazwy osobowej Maz (por. Mazury), oznaczającej człowieka mieszkającego w błotach ('umazanego'), albo nazwę topograficzną, oznaczającą 'błotnisty kraj'.
19 2 19
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-22T10:01:17+01:00
Mazowsze jest krainą o dużych walorach krajobrazowych;
regionem zróżnicowanych, naturalnych krajobrazów.

Z leśnych ostępów, porastających niegdyś tereny Europy została na
Mazowszu Puszcza Kampinoska koło Warszawy. Jest to jeden
z ważniejszych w Polsce kompleksów leśnych, park narodowy
znajdujący się kilkanaście kilometrów od granic miasta.

W porastających piaszczyste wydmy lasach mieszkają m.in. łosie, rysie,
bobry i borsuki. Ważnymi kompleksami leśnymi są też puszcze Biała i
Kozienicka. Do najciekawszych pod względem przyrodniczym rejonów należą
nieuregulowane odcinki rzek, zamieszkiwane przez dziesiątki gatunków
ptaków.

Charakterystyczne dla pejzażu regionu są bociany: co czwarty
europejski bocian zamieszkuje tereny Polski, a zakładane na dachach
domostw gniazda tych ptaków są typowym składnikiem mazowieckiego
krajobrazu.

Kultura
Mazowsze oraz Warszawa oferują szansę najpełniejszego obcowania z polską
kulturą, zarówno dawną, jak i współczesną.

Pamiątką przeszłości Polski i regionu są m.in. Zamek Królewski w Warszawie,
zabudowa Warszawy oraz liczne pałace i dworki szlacheckie w regionie. W Warszawie
dominuje jednak nowoczesność: realizuje się tu obecnie wiele obiektów zadziwiających
niekiedy śmiałością architektonicznych wizji.

Dzisiejsza oferta kulturalna Mazowsza to obcowanie zarówno z bogatym dziedzictwem
przeszłości, które ukształtowało Polaków przez ponad dziesięć wieków, jak i z kulturą
współczesną.

Warto zobaczyć

Na Mazowszu zachowało się wiele pamiątek przeszłości – m.in. ruiny dawnego zamku książąt
mazowieckich w Czersku czy dziesiątki dworków szlacheckich, do których należy też
dworek w Żelazowej Woli.

Interesującymi obiektami są także twierdza w Modlinie, podwarszawskie miasteczka
uzdrowiskowe, np. Konstancin oraz Płock.

Najczęściej odwiedzana jest Warszawa. Warszawska starówka to jeden z najbardziej
unikalnych obiektów wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Charakterystycznym punktem w pejzażu Warszawy jest Pałac Kultury.

Ciekawostki

Miłośników techniki zainteresuje Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, które
organizuje przejazdy pociągiem muzealnym na skraj Kampinoskiego Parku Narodowego, oraz
prywatne Muzeum Motoryzacji w Otrębusach pod Warszawą.

Dla miłośników natury największą atrakcją Mazowsza jest Kampinoski Park Narodowy
(największy w kraju) z zespołem wydm, którym czasami zdarzało się zawędrować na
ulice Warszawy.

Warto odwiedzić Muzeum Romantyzmu w neogotyckim zameczku
w Opinogórze, wybudowanym dla Zygmunta Krasińskiego.

(Wypisałem sporo punktów ale to po to bys miał z czego wybierać)
35 4 35
  • Użytkownik Zadane
2010-01-22T10:01:56+01:00
Mazowsze to województwo o największym w Polsce potencjale gospodarczym, gdzie pełni ważną rolę wśród regionów Europy,oraz wielkiej tradycji polskiej muzyki i tańca ludowego. Mazowsze to brama do Polski. Ze swoim położeniem, potencjałem, szybko rozwijającą się stolicą oraz dobrą infrastrukturą .Mazowsze to kraina, która zachwyca wszystkich, zarówno Polaków, jak i obcokrajowców.
7 4 7