Odpowiedzi

2010-01-22T13:59:32+01:00
Rygorystyczne przestrzeganie obowiązku mówienia w języku rosyjskim, kary cielesne za głośnie rozmawianie w języku polskim.
Nakazywanie śpiewania pieśni kościelnych w języku rosyjskim.
Zakazanie czytania polskich książek.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-22T13:59:53+01:00
- zakaz czytania polskich książek
- podsłuchiwanie na przerwach i kary za mówienie w języku polskim
- przeszukiwanie stancji
- upokarzanie narodu polskiego na lekcjach
3 3 3
2010-01-22T14:08:42+01:00
Myślę, że cytaty również mogę być przydatne.. : )

" Przede wszystkim zabrano się do stancyj i zaprowadzano różne nowatorstwa. Na każdej stancji wyznaczano `starszego`, który miał obowiązek czuwania nad braćmi z klas niższych, zaprowadzono książki wydoleń z mieszkania, gdzie należało wypisywać każdy krok, każdą chwilę nieobecności oraz skargi na złe sprawowanie się współlokatorów. "

" Kilkakrotnie p. Wiechowski musiał przerywać i zaczynać od początku, gdyż melodia ' święty boże ' zaczynała brać górę nad ' kol sławien '. Chodziło tam zapewne nie o nauczanie dzieci śpiewu, lecz wbicie, wciesanie w ucho pieśni cerkiewnej. Nauczyciel zmuszony był zwyciężyć chłopską melodię, pociągnąć za swoją cały ogół dzieci i wkrzyczeć ją w ich pamięć. "

" Częste rewizje, a szczególniej nagłe, a niespodziewane wizyty, trwoga oczekiwania, niepokój, że ktoś podsłuchuje, źle oddziaływały na umoralnioną młodzież pod rozmaitymi względami. Pobyt w szkole był dla wszystkich mieszkających na stancjach pobytem w więzieniu. "
4 4 4