Wyjaśnij na przykładach dlaczego w niektórych przypadkach tarcie można uznać za pożyteczne dla człowieka a innym razem - szkodliwe.

dlaczego zimą po śniegu możemy zjeżdżać sankami z niezbyt stromej górki, a latem nie?

z góry dzięki. ;)

2

Odpowiedzi

2010-01-22T15:59:02+01:00
Pożyteczne - tarcie klocków hamulcowych o tarcze hamulcowe - inaczej byłoby ciężko hamowac w samochodach :P, a negatywne to np. tarcia tłokow w silniku - silnik sie zuzywa i wiecej paliwa spala


mniejesze tarcie jest zimą
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-22T16:02:00+01:00
Zalety:
-tarcie wykorzystywane jest w układach hamulcowych samochodów- klocki hamulcowe zakleszczaja się na powierzchni ciernej tarcz hamulcowych
-używamy tarcia do obróbki mechanicznej materiałów różnego rodzaju
Wady:
-przez tarcie powierzchnie niektórych materiałów ścierają się i niszczą
-przez tarcie zwiększa się siła jaką należy przyłożyc do danego przedmiotu by go np przesunąć


Dlatego, że powierzchnia pokryta śniegiem lub lodem ma o wiele niższy współczynnik tarcia niż powierzchnia pokryta trawą lub ziemią.
4 5 4