Odpowiedzi

2010-01-23T13:46:46+01:00
Reforma skarbowa polegała na nałożeniu na najbogatszych specjalnego podatku. Oraz zmniejszeniu wydatków państwa.
Grabski zmienił walutę z marek polskich na złotego.
3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-23T13:48:28+01:00
REFORMA SKARBOWA polegała na likwidacji deficytu PKP, dwóch ministerstw i interwencji giełdowej. W efekcie zrównoważono budżet. Powstał prywatny Bank Polski i dokonano wymiany starej waluty marki polskiej na złotego w relacji 1,8 mln marek pol. na 1 złotego. Minusem było obciążenie kapitału prywatnego, a w efekcie poprzez wzrost podatków spadek koniunktury gospodarczej i wzrost bezrobocia. Było to przyczyną nawrotu inflacji i ustąpienia rządu Grabskiego.
REFORMA ROLNA-inna sprawa dużej wagi, która doczekała się wreszcie rozwiązania była reforma rolna, uchwalona w ostatecznej postaci w Sejmie w końcu grudnia 1925 roku. Ustawa ta przewidywała parcelacje majątków powyżej 180 ha, Kresach powyżej 300 ha, a w przypadku majątków uprzemysłowionych powyżej 700 ha. Dotychczasowi właściciele mieli być spłaceni według pełnej ceny rynkowej ziemi, zaś nabywający ja bezrolni i małorolni chłopi oraz robotnicy rolni spłacać mieli jej wartość po 5 latach w ciągu lat czterdziestu. Rocznie miano parcelować minimum 200 tys. ha. Reforma ta napotkała sprzeciw bogatych kręgów ziemiaństwa. Skromny zasięg reformy zaatakowali tez
działacze chłopscy. Stało się to przyczyna rozłamu w PSL "Wyzwolenie" i wyodrębnienia nowej partii- Stronnictwa Chłopskiego.

5 3 5
2010-01-23T13:48:40+01:00
Skarbowa-miała za zadanie ratować gospodarkę kraju. Projekt uzdrowienia skarbu państwa miał na celu zrównoważenie budżetu i zahamowanie inflacji .
Rolna- . prowadziła do tworzenia gospodarstw rolnych o optymalnej wielkośc
2 3 2