1.Przyporządkuj przymiotniki rzeczownikom tak aby utworzyły związki frazeologiczne. Jak nazywamy takie związki???

PRZYMIOTNIKI RZECZOWNIKI

niebieski krew
błękitna piekło
zielone ptak
zielona kamień
różowe traf
czarne okulary
węgielny myśli
ślepy lata
dantejskie szkoła

Odp.:...........................................................




Zgóry dzięki;p

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-23T15:13:28+01:00
Błekitna krew-określający przynależność do rodziny arystokratycznej. U osób tych płynąć miała krew tegoż koloru. Powiedzenie to zapewne wiązać należy z jasnym, bladym odcieniem skóry osób przynależących do warstwy arystokracji. Przy bladej, delikatnej skórze żyły są bardziej widoczne, a płynąca w nich krew w świetle dziennym przybiera faktyczne odcienie błękitu.

dantejskie piekło-oznaczający zachowanie się tłumu ludzi ogarniętych strachem, rozpaczą albo paniką, w warunkach chaosu, zamieszania, w sytuacji trudnej, dramatycznej, katastrofalnej. Inaczej: sceny wstrząsające, makabryczne, koszmarne

zielona szkoła-pierwotnie oznaczał sytuację, kiedy uczniowie i wszyscy ich nauczyciele - w okresie wiosennym lub letnim wyjeżdżali na kilka dni poza miasto, jednak zajęcia toczyły się według normalnego programu, tyle tylko, iż zamiast w mieście uczniowie przebywali na wsi czy w lesie.

rózowe okulary-widziec wszystko kolorowo

czarne myśli-widziec wszysko zle i w złej mysli

ślepy traf=zle wybrana decyzja

kamień węgielny - fundament, początek

niebieski ptak - osoba żyjaća na cudzy koszt, lekkoduch


2 5 2
2010-01-23T15:28:15+01:00
Frazemy(ze względu na sposób funkcjonowania znaczenia), wyrażenia ( ze względu na budowę i składnię )

błękitna krew
dantejskie piekło
różowe okulary
czarne myśli
zielona szkoła
niebieski ptak
kamień węgielny
ślepy traf
zielone lata