Wszystko o Węgrzech, nie obchodzi mnie skąd to weżmiecie ;P byle nie wikipedia. Mniej więcej o tym co tam jest ciekawego, pogoda, klimat, ciekawe miejsca i CENY ŻYWNOSCI I INNE (gl. o zywnosc mi chodzi i zeby bylo jej duzo, i nie takie rzeczy jak kilo sera zoltego, bo to na nic mi potrzebne, tylko te typu owoce, słodycze, napoje itp.) Czym więcej tym lepiej. ;) Pierwszej osobie ktora mi to napisze DOBRZE daje naj.

3

Odpowiedzi

2010-01-23T17:24:58+01:00
Węgry połozone są w strefie klimatu umiarkowanego kontynentalnego.

Średnia roczna temperatura powietrza wynosi 10-11°C. Zimą średnie temperatury wahają się od -3 do 10°C. Średnia temperatura lipca wynosi 22°C.

Roczna suma opadów atmosferycznych waha się w granicach 500-900 mm i wzrastają ze wschodu na zachód z maksimum w miesiącach maj, czerwiec i październik.
Jedzą potrawy węgierskie
2 5 2
2010-01-23T17:26:15+01:00
Kraj Węgry
Węgry leżą w środkowej Europie nad Dunajem i Cisą. Powierzchnia kraju wynosi 93,0 tys. km kwadratowych. Są krajem śródlądowym, naddunajskim, nizinnym obejmującym północną część Kotliny Panońskiej. We wschodniej części kraju rozciąga się Wielka Nizina Węgierska, na północnym zachodzie występuje Mała Nizina Węgierska. Niziny rozdziela pas wzniesień, które dzieli dolina Dunaju na Średnigórze Zadunajski, Średniogórze Zachodnie oraz Średniogórze Północne. U południowych podnórzy Średniogórza Zadunajskiego rozciąga się jezioro Balaton. Klimat Węgier jest umiarkowany ciepły z przewagą wpływów kontynentalnych. Roślinność naturalną stanowił lasostep, który w wyniku niszczenia lasów przekształcił się w step (puszta) zachowany jedynie jako rezerwaty.
Obszar Węgier w starożytności obejmowała prowincja rzymska Panonia. W 896 roku na Nizinę Węgierską przywędrowali zza Uralu Madziarowie – przodkowie dzisiejszych Węgrów. W IX, X utworzyli państwo Madziarów. W końcu X wieku przyjęto chrześcijaństwo. Rozkwit państwa nastąpił szczególnie w XIV wieku. Na początku XVI wieku środkową część Węgier z Budapesztem opanowali Turcy, zachodnią zaś Habsburgowie. Po walkach austriacko-tureckich Węgry znalazły się pod panowaniem Habsburgów. W 1920 roku traktat w Trianon ograniczył Węgry do ziem etnicznie węgierskich.
Stolicą i największym miastem kraju jest Budapeszt. Kolejnymi pod względem wielkości są miasta: Debreczyn, Miszkolc, Szeged, Pecz i Gyór.

http://skarby-swiata.pl/wegry-wczasy-zabytki/ tam sa filmiki z zabytkami itd :)

http://www.strykowski.net/wegry.php tu jest link z potrawami (sa nawet zdjecia) :)

pozdro
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-23T17:27:48+01:00
Węgry informacje ogólne
Powierzchnia: 93.030 km2
Długość granic: 1.989 km
Ważniejsze miasta: Budapeszt, Debreczyn, Györ, Miskolc, Pécs
Ważniejsze rzeki: Dunaj (Duna), Cisa (Tisza)
Liczba mieszkańców: 10.102.000 (koniec 1998r)
Gęstość zaludnienia: 108,6 osób/km2
Odsetek osób mieszkających w miastach: 63%
Czas: GMT+1h
Forma państwowa: republika
Forma administracji: 19 komitatów
Republika Węgierska, niewiele większa od Portugalii, położona jest w Europie Środkowej na terenie Niecki Karpackiej. Przez jej środek przepływa Dunaj (długość odcinka węgierskiego wynosi 417 km), który dzieli państwo na dwie części: tę obejmującą południową część pasma Karpat oraz tę obejmującą Wielką Nizinę Węgierską.Wegry maja klimat umiarkowanie ciepły o cechach kontynentalnych, z chłodna zima i ciepłym latem. Lata sa długie i upalne, a zimy krótkie. Roczna suma opadów wynosi od 500 do 900 mm.Drugą wielką rzeką Węgier jest Cisa (Tisza - 598 km długości), która przepływa przez Wielką Nizinę Węgierską około 100 km na wschód od Dunaju. Wspomniana nizina wznosi się zaledwie 200m n.p.m. i, prawie niezalesiona, przypomina stepy ukraińskie. Jednocześnie jest krainą obfitującą we wszelkiego rodzaju florę i faunę charakterystyczną dla terenów bagiennych, a na jej terenie utworzono wiele parków narodowych i krajobrazowych.Węgry to również kraj gór, choć nie są one wysokie i rzadko ich szczyty wznoszą się wyżej niż 1000m n.p.m. Na zachód od Dunaju znajduje się tzw. Średniogórze Zadunajskie, gdzie do najważniejszych pasm należą: Kesztelhely, Bakony, Pilis i Visegrád; natomiast na wschód od tej rzeki leży Średniogórze Północne, z najważniejszymi pasmami: Börzsöny, Mátra, Cserehát i Zempléni.Nie można oczywiście zapomnieć o krainie zwanej Zadunaje, rozciągającej się na zachód od Dunaju aż po Austrię. To właśnie w jej centrum leży najcieplejsze jezioro Europy - Balaton. Pokrywa prawie 598 km2, przy czym jego średnia głębokość nie przekracza 3m - w najgłębszym miejscu dno obniża się do 11,5m. Nie trzeba chyba dodawać, że jego brzegi Zjednoczyły się tu dwa wpływy kultury wschodu i zachodu z tradycjami tysiącletniego państwa. Pamiątki Imperium Rzymskiego, budynki z czasów 150 letniego panowania Turków, małe średniowieczne kościółki i wspaniałe bazyliki, ruiny zdobiące szczyty gór i pełne pompy pałace, świadczą o burzliwej historii. Cztery miasta królewskie, to cztery stolice państwa w średniowieczu - Esztergom, Székesfehérvár, Buda i Visegrád (Wyszehrad) , jak również Veszprém, miasto niejednej królowej. Győr, Vác i Eger, które do dnia dzisiejszego zachowały barakowe śródmieścia, zbudowany wokół zamku Kőszeg oraz murami obronnymi Sopron, śródziemnomorski nastrój w Szentendre i w Pécs (Pecz), lub odtwarzający rolę ośrodka kulturalnego Szeged, zabytki, muzea i bogactwo imprez w Debrecen (Debreczyn), wszystko co zapewnia przyjezdym pobyt pełen wrażeń.Węgry, kraj Bartóka i Kodálya, to potęga muzyczna. I nie tylko w muzyce poważnej jest potęgą, kto by nie znał takich operetek jak Księżniczka Czardasza lub Wesoła Wdówka? Nie odłącznym elementem nastrojowej kolacji jest muzyka cygańska, a programu folklorystycznego pełne werwy tańce węgierskie. Do Budapeszteńskiego Festiwalu Wiosennego, trwającego dwa tygodnie w marcu, dołącza się 11 innych miast. Wspomnieć należy też majowy festiwal Balatonu lub sierpniowy Festiwal Opery i Baletu w Budapeszcie, Imprezy Teatrale na wolnym powietrzu w Szeged, Dni Artystyczne Zempléni w Sárospatak lub Letni Festiwal Żydowski, w którym bierze udział kilka miast. W wielu kościołach oraz pałacach organizowane są stałe koncerty. Aż trudno wprost wybrać. Pożegnanie zimy, powitanie wiosny, żniwa latem lub winobranie jesienią, to okazję do zabaw i wesołości. Jednak większość tradycji łączy się ze świętami - Wielkanocą, Zielonymi Świątkami, Bożym Narodzeniem. Z tych okazji o dzisiaj mieszkańcy wsi, pielęgnujący swoje dziedzictwo, wkładają ozdobne stroje ludowe. Sztuka ludowa jest bardzo bogata, w zależności od regionu, różni się zarówno motywami jak i kolorystyką. Najbardziej są znane motywy "kalocsai", które nie tylko występują na strojach i haftach, lecz także tymi samymi motywami z nieprawdopodobną wprost zręcznością malowane są i ściany. Równie bogata kolorystycznie jest sztuka "matyó", którą podziwiać można w muzeum w Mezőkövesd. Najpiękniejsze budownictwo ludowe prezentują muzea na wolnym powietrzu i skanseny, znajdujące się w wielu miejscach kraju.Niecałe 100 kilometrów od Budapesztu wśród łagodnych wzgórz leży baśniowa wieś Hollókő, gdzie zachowało się budownictwo, stroje ludowe i tradycje Połówców, dzięki czemu wieś ta znalazła się na liście UNESCO. Korzystający z turystyki wiejskiej mogą spotkać się z bogatą tradycją, a mistrzowie ludowej sztuki chętnie zapoznają ich haftem kalocsańskim lub z Sárköz, koronkami z Halas, glazurowanymi dzbanami z Mezőtúr lub czarną ceramiką Nádudvar, czy też zdradzą tajemnicę wyrobu segedyńskich pantofli. W naddunajskim mieście artystów Szentendre znajduje się skansen będący żywą ekspozycją charakterystycznych dla danego regionu budowli i stylu życia, gdzie od wiosny do jesieni można wziąć udział w pokazach ludowych tańców, muzyki i rzemiosła.oblegane są latem zarówno przez samych Węgrów, jak i wielu cudzoziemców.
3 5 3