Odpowiedzi

2010-01-23T18:02:08+01:00
Juliusz Cezar :
*Zdobywca Galii
*Przekroczył rzekę Rubikon w 49r.p.n.e
*Dożywotni dyktator
*zmarł 15.III.44r.p.n.e

Oktawian August był jednym z 3 mężów tzw. triumwirat.
Hannibal był genialnym wodzem
Konstantyn Wielki - Wydał edykt mediolański w 313 roku, który przyznawał prawa innym wyznawcom różnych religii w państwie
Tarkwiniusz Pyszny- Niestety ale o nim nic nie mam w zeszycie.. ;(

Juliusz Cezar i Oktawian August zasłynęli z triumwiratu ponieważ byli jednym z trzech mężów..
Konstantyn Wielki zasłynął z wydania edyktu
..
Pozdrawiam..
Mam nadzieje, ze pomogłam..
Notatka z zeszytu.. ;))
49 4 49
2010-01-23T18:03:41+01:00


CEZAR, Juliusz Cezar, 100 44 p.n.e., wódz i polityk rzym.; czł. I triumwiratu (60); pisarz; zdobywca Galii; po zwycięstwie w wojnie domowej dyktator; podbił Bitynię ("veni, vidi, vici"); przeprowadził m.in. reformę kalendarza (stąd zw. juliańskim); zamordowany przez senatorów; Wojna galijska.

OKTAWIAN AUGUST, 63 p.n.e. 14 n.e., pierwszy cesarz rzym. (od 27); siostrzeniec i adoptowany syn Cezara; zwycięzca w wojnie dom. z Markiem Antoniuszem pod Akcjum; dał początek nowej formie ustrojowej, zw. pryncypatem; popierał sztukę i literaturę ("złoty wiek").

HANNIBAL, 247 183 p.n.e., kartagiński wódz i mąż stanu; jeden z największych wodzów starożytności, na jego taktyce wzorowało się wielu nowożytnych dowódców i teoretyków wojskowości; w II wojnie punickiej (218 202) mimo wielu zwycięstw poniósł klęskę (202) pod Zamą; 195 zmuszony do opuszczenia kraju; popełnił samobójstwo.

KONSTANTYN WIELKI, ok. 280 337, cesarz rzym. od 306; edyktem mediolańskim 313 zapewnił chrześcijanom wolność wyznania; przeniósł stolicę do Bizancjum (Konstantynopol).

TARKWINIUSZ PYSZNY, 2. poł. VI w. p.n.e., wg tradycji siódmy i ostatni król rzym., pochodzenia etruskiego; przedstawiany jako tyran i despota; wypędzony z Rzymu ok. 510.

POZDRAWIAM :))
24 4 24
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-23T18:09:31+01:00
Juliusz Cezar - był głównym sprawcą upadku rzymskiej Republiki. Sławę przyniosły mu przede wszystkim: podbój Galii i świetne, pod względem literackim opisy prowadzonych kampanii wojennych.

Oktawian August -był pierwszym cesarzem rzymskim, używającym tytułu princeps. Jego długie i rozsądne rządy przyniosły państwu rzymskiemu stabilizację oraz czas reform.

Hannibal - dowódca wojsk antycznej Kartaginy.Zajął m.in. sprzymierzone z Rzymem miasto Sagunto 219 p.n.e. W ten sposób rozpoczęła się druga wojna punicka.

Konstantyn Wielki - cesarz rzymski od 306.Wielki reformator, a jednocześnie cesarz, który przyjął chrzest. Ogłosił w czerwcu na zjeździe edyktu mediolańskiego dającego swobodę wyznania chrześcijanom i innym wszelkim kultom.

Tarkwiniusz Pyszny- siódmy ostatni król rzymski pochodzenia etruskiego (535 p.n.e.-509 p.n.e.). Wybudował na wzgórzu Kapitolu wielką świątynię w stylu etruskim, która stała się wzorem dla wszystkich późniejszych świątyń rzymskich
43 4 43