Rolnik dostarczył do cukrowni najpierw siedem piętnastych całej ilości zebranych buraków cukrowych, a potem pięć szesnastych reszty zebranych buraków, po czym pozostało mu jeszcze 16 kwintali buraków.Ile kwintali zebrał rolnik.?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-23T20:28:37+01:00
Oznaczmy przez x ilość buraków zebranych przez rolnika.
Tworzymy równanie:
7/15 x + 5/16 x - 16q = 0 / * 15
7 x + 75/16 x = 240q
7 x + 4 11/16 x = 240q
11 11/16 x = 240q
176/16 x = 240q
x = 21,82q
2010-01-23T22:54:33+01:00
7/15+5/16=112/240+75/240=187/240

13Kiwntali=1-187/240=53/240

240:53~4.5

4.5*13=58.5 Kwintala


~ten znak to jest zaokraglenie ^^.
Mam nadzieje ze sie przydalem.