Odpowiedzi

2009-10-01T19:01:27+02:00
Istota zbita to to co jest twarde zbudowane z blaszek kostnych.
Istota gabczasta jest miększa. Nie posiada blaszek kostnych.
21 2 21
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-01T19:01:59+02:00
Część zewnętrzną kości stanowi istota zbita, wewnętrzną zaś istota gąbczasta.
Istota zbita - jeden z elementów budulcowych kości. Zawiera dużo fosforanu wapnia, dzięki czemu kość jest sztywna i odporna na złamania. Tworzy przede wszystkim ramiona długich dźwigni w szkielecie - buduje trzony kości długich. W czasce współtworzy kości osłaniające mózgowie.
Istota gąbczasta to podstawowa struktura budująca tkankę kostną, utworzona z luźno ułożonych beleczek kostnych. Występuje przede wszystkim w nasadach kości. Beleczki są ułożone mało regularnie, tworzą strukturę podobną do gąbki.
34 4 34