Odpowiedzi

2010-01-23T21:42:50+01:00
Tu masz fajnie opisane :http://www.sciaga.pl/tekst/41472-42-podoboje_rzymskie
4 2 4
2010-01-23T22:03:04+01:00
Rzymianie mieli świetnie zorganizowaną armię: podstawą była ciężkozbrojna piechota zorganizowana w legiony, składającie się zwykle z 4,500 żołnierzy.
Przez ponad 2 stulecia dowodzone przez konsulów , armie rzymskie prowadziły liczne wojny z ludami zamieszkującymi Płw. Apeniński ( Etruskami, Sabinami, Wolskami, Grekami). W wyniku tych wojen do 264 r p.n.e. Rzym podbił całą Italię. Brał wtedy udział Pyrrus- król Epiru przybył z pomocą mieszkańcom Tarentu, kiedy ci prowadzili wojnę z Rzymem.
Pierwszym państwem leżącym poza Italią , z którym Rzym podjął walkę była Kartagina- stara kolonia punicka założona wg. tradycji przez Dydonę w 814 r p.n.e. . Wojny między Rzymem a Kartaginą to inaczej wojny punickie.
1 wojna punicka- 264 r p.n.e.- spór o Sycylię, Kartagina w traci w 241 r p.n.e. Sycylię, a 2 lata później Sardynię i Korsykę.
2 wojna punicka- 218r p.n.e.- rywalizacja o Hiszpanię ( klęska Rzymian w bitwie pod Kannami 216 r p.n.e., klęska Kartagińczyków bitwa pod Zamą 202 r p.n.e.) W wyniku przegranej Kartagina traci wszystkie swoje posiadłości oprócz Afryki, całą swoją flotę i jest zmuszona wypłacić Rzymowi bardzo wysoką kontrybucję wojenną. W wyniku wojny w roku 146 p.n.e Kartagina zostaje zdobyta i zburzona.

Później rzymianie przystąpili do podboju świata hellenistycznego. Najpierw podporządkowali sobie Macedonię i Grecję, a później Azję Mniejszą i Bliski Wschód. Podbój tych ziem zakończył się ostatecznie w 2 połowie 1 wieku p.n.e. .
Równocześnie Rzymianie kontynuowali podbój Europy Zachodniej, gdzie ich przeciwnikami były plemiona Galów. Jednak pokonanie walecznych Galów okazało się trudnym zadaniem. Ostatecznego podboju ich dokonał dopiero Juliusz Cezar, pokonując w 52 r.p.n.e. w bitwie pod Alezjum, wojska Wercyngetoryksa.
Wszystkie te wojny doprowadziły do powstanie wielkiego imperium, które Rzymianie nazywali Imperium Romanum.

3 3 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T01:07:06+01:00
Czas: Wojna: Stosunek do podbitych ludów:
* IV w. p.n.e. - *podbój Italii *Z podbitymi państwami zawierano sojusze.
III w. p.n.e. Postępowano według zasady dziel i rządź,
całkowicie podporządkowując sobie ludy
Italii.
*III w. p.n.e. - *wojny z Kartaginą, *Po III wojnie punickiej Kartagina
II w. p.n.e. -była najgroźniejszą została całkowicie zniszczona - 146r.
przeciwniczką Rzymu p.n.e.
w Basenie Morza
Śródziemnego. W 3
wojnach punickich
Rzymianie pokonali
Kartagińczyków.
Rzym opanował Sycylię
i północne wybrzeże Afryki.
Hannibal - sławny wódz Kartaginy
Zwyciężał Rzymian. Najsłynniejsza bitwa
pod Kannami.
*I w. p.n.e - *Podbój Galii przez Cezara. * Imperium rzymskie podzielono
I w. n.e. na prowincje. Rozpoczął się tam
proces romanizacji.


Pozdrawiam :))
4 2 4