Odpowiedzi

2009-10-01T19:25:54+02:00
Ugotowane jajko toczy sie dluzej niz surowe poniewaz masa ugotowane jajka jest wieksza, a zawartosc surowego jajka jest plynna i lzejsza
Najlepsza Odpowiedź!
2009-10-01T19:33:37+02:00
Ugotowane jajko "na twardo" przypominające w swoim zachowaniu bryłę sztywną, porusza się po równi pochyłej wolniej od nie ugotowanego, którego zawartość jest częściowo płynna.
W jajku nieugotowanym istnieje życie, a zatem istnieje
konieczność utrzymywania rozwijającego się zarodka w odpowiedniej temperaturze, co wiąże się z pewnymi własnościami mechanicznymi jajka. Zarodek, umieszczony na żółtku, musi zawsze znajdować się na górze, aby ciepło wysiadującej jajko kwoki łatwo do niego docierało. W ruchu obrotowym jajka, ułożone jest zawsze tak, żeby zarodek znajdował się na górze. Taka konstrukcja jajka zapewnia mu najmniejszy możliwy moment bezwładności i w rezultacie jajko surowe toczy się szybciej od ugotowanego. W ten sposób zewnętrzne zakłócenia nie naruszają wewnętrznej równowagi - stałego umiejscowienia centrum zarodka.