Dziadek Stefan zbierał kiedys znaczki pocztowe. Dzisiaj znaczki zbiera jego wnuk Jacek. Gdyby dziadek oddał Jackowi 150 znaczków, to obaj mieliby ich tyle samo. Gdyby zaś oddał Jackowi trzy czwarte swojej kolekcji, to zostałoby mu tyle znaczków, ile Jacek ma teraz. Ile znaczków ma dziadek Stefan , a ile Jacek??

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-01-24T11:47:14+01:00
150 to polowa wiec calosc to 300
3/4 to 225
a wiec jesli dziadek by oddal 3/4 zanaczkow to by mnial tyle co jacek na poczatku czyli 75 a dziadek ma 300 znaczkow
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T11:48:56+01:00
X-dziadek
y-Jacek
x=y+150
y=x-3/4x
z drugiego równania mamy
y=1/4x
i podstawiamy do pierwszego równania
x=1/4x+150
x-1/4x=150
3/4x=150
x=200
podstawiamy do
y=1/4x
y=1/4*200
y=50
odp.dziadek ma 200 znaczków a Jacek 50.
1 1 1