Statek pasażerski tytanic płynie z miejscowości a do b z prądem, rzeki w czasie 2 godzin. Statek wraca z miejscowości b do a w czasie 2,5 godzin. Ile czasu potrzebuje tratwa na przepłyniecie z miejscowości a do b.
Proszę do zadanie jest na 5 z matmy lecz nie wiem jak je zrobić.

3

Odpowiedzi

2010-01-24T12:06:00+01:00
2,5 pod prad
2 z prądem
2,5-2=0,5
0,5-różnica pomiedzy czasami statków
0,5/2=0.25
2+0,25 =2.25 -czas jaki płynie be prśdy sattek od a do b


mslę ze o pytanie to chodzi bez pradu rzeki wiec odp statek popłynie od a do b w czasie 2.25h jakby było cos żle to pisz
Pozdro Patryk
(prosze o najlepsza)
2010-01-24T12:08:34+01:00
V - prędkość statku na spokojnej wodzie
x - prędkość nurtu rzeki

z A do B statek płynie z prędkością: v + x
z B do A statek płynie z prędkością: v - x

Niech S oznacza odległość pomiędzy A i B

Szukamy czasu, w którym tratwa pokona odległość z A do B, czyli takiego t, że S = t * x

Czyli t = S / x


Mamy następujące równania:

S = 2h * (v+x) | * 2,5
S = 2,5h * (v-x) | * 2


2,5 S = 5v + 5x
2S = 5v - 5x

Odejmujemy stronami (od pierwszego równania odejmujemy drugie):

2,5 S - 2S = 5v + 5x - (5v - 5x)
0,5 S = 5v + 5x - 5v + 5x
0,5 S = 10x |*2
S = 20x | /x

S / x = 20
Ale nasze szukane t = S / x, czyli t = S/x = 20

Odp. Tratwa płynęłaby z A do B przez 20h
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T12:10:13+01:00
V=s/t
T=s/v

2=s/Vs + Vr
2.5=s/Vs-Vr

2(Vs+Vr)=S
2.5(Vs-Vr)=S

2Vs+2Vr=s/ *2.5
2.5Vs - 2.5Vr=s/ *2

5Vs+5Vr =2.5s
5Vs-5Vr=2s

10Vs =4.5s

Vs=45/100

V=0.45s

5*0.45+5Vr=2.5s
2.23s + 5Vr =2.5s

5vr=0.25

20Vr=s

t=20

odp: tratwa potrzebuje 20 godznin na pokonanie trasy