WYJAŚNIJ ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE I UŁÓŻ Z NIMI MIN. 10 ZDAŃ;

WZÓR: W swojej kolekcji mam bardzo stare, przedwojenne książki, które nigdy potem nie były wydawane- dziś to białe kruki

*odbić się szerokim echem
*ochy i achy
*z zapartym tchem
*przecierać oczy ze zdziwienia
*przyciągac jak magnes
*przypaść komuś do gustu
*radosna twórczość
*rzucić kogoś na kolana
*spojrzeć chłodnym okiem
*stanąć na wysokości zadania
*biały kruk
*boki zrywać
*chylić czoło
*cieszyć oko
*grać pierwsze skrzypce
*mieć swoje 5 minut
*mrożący krew w żyłach
*na wagę złota
*nic dodać, nic ująć
*nie dać za coś złamanego grosza
*ni z gruszki, ni z pietruszki
*nudzić się jak mops
*obraz nędzy i rozpaczy
*od A do Z

WYJAŚNIJ ZWIĄZKI FRAZEOLOGICZNE I UŁÓŻ Z NIMI MIN. 10 ZDAŃ;

WZÓR: W swojej kolekcji mam bardzo stare, przedwojenne książki, które nigdy potem nie były wydawane- dziś to białe kruki

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T12:12:38+01:00
*odbić się szerokim echem - coś o czym wiele osób się dowiedziało
*ochy i achy - przesadny zachwyt
*z zapartym tchem - z zachwytem
*przecierać oczy ze zdziwienia - nie dowierzać
*przyciągac jak magnes - ktoś się ma do kogoś, do czegoś nie może się oprzeć
*przypaść komuś do gustu - być polubionym
*radosna twórczość - bezmyślne działanie
*rzucić kogoś na kolana - zrobić duże wrażenie
*spojrzeć chłodnym okiem - krytycznie ocenić
*stanąć na wysokości zadania - podjąć się czegoś trudnego do wykonania
*biały kruk - rzadki egzemplarz lub nietypowy człowiek
*boki zrywać - coś mało śmiesznego
*chylić czoło - wyraz szacunku
*cieszyć oko - oglądać coś pięknego
*grać pierwsze skrzypce - mieć decydujący głos
*mieć swoje 5 minut - być w centrum zainteresowania
*mrożący krew w żyłach - przerażająca
*na wagę złota - coś bardzo cennego, wartościowego
*nic dodać, nic ująć - podsumowanie wypowiedzi swojej lub czyjejś, strwiedzenie że wszystko zostało powiedziane
*nie dać za coś złamanego grosza - uważać za mało wartościowe
*ni z gruszki, ni z pietruszki - bez powiązania z tematem
*nudzić się jak mops - bardzo się nudzić
*obraz nędzy i rozpaczy - żałosny widok
*od A do Z - całość, od początku do końca

1. Wczorajsza wystawa rzuciła wszystkich na kolana, oglądający z zapartym tchem cieszyli oko pracami uczniów naszej szkoły.
2. Rozmawialiśmy o mojej pracy gdy on ni z gruszki ni z pietruszki zaczął mówić o psie.
3.Książka pierwsza klasa, chylę czoło autorowi.
4. Wszyscy znajomi wyjechali z miasta, nudzę się jak mops.
5. Wczoraj oglądałem mrożący krew w żyłach horror.
6. Nowy znajomy niespecjalnie przypadł do gustu moim rodzicom.
7. Ta gra jest nic nie warta, nie dałbym za nią złamanego grosza.
8. Gdy najgorszy uczeń dostał 5 z matematyki przecierałem oczy ze zdziwienia.
9. Znam dyskografię tego zespołu do A do Z.
10. On jest najprzystojniejszy w klasie, przyciąga do siebie dziewczyny jak magnes.
14 3 14
2010-01-24T12:47:17+01:00
Odbić się szerokim echem - jakaś sprawa, bądź osoba zdobyła rozgłos, sławę

Ostatnie odkrycie w dziedzinie fizyki odbiło się szerokim echem wśród naukowców

ochy i achy - emocjonalnie podejście do rzeczy, wzdychanie i podziwianie

Na widok ulubionego idola, fanki rumieniły się i w ukryciu wydawały z siebie ciche ochy i achy.

z zapartym tchem - śledzić konkretnie wydarzenie w wielkim oczekiwaniu, podziwie i nadziei

Widzowie z zapartym tchem oglądali występ linoskoczka.

przecierać oczy ze zdziwienia - wyraźnie wyrażać swoje zdumienie wobec kogoś, czegoś

Wszyscy przecierali oczy ze zdumienia po tym, jak największy kujon w klasie oblał egzamin.

przyciągać jak magnes - gromadzić dookoła siebie dużo osób, rzeczy

Tomek znany jest z tego, że kobiety przyciąga do siebie jak magnes.

przypaść komuś do gustu - spodobać się komuś, polubieć

Po ostatnim wyjeździe w góry, narty wyjątkowo przypadły mi do gustu.

radosna twórczość - działanie wykonywanie bezmyślnie, bez talentu

Ostatnio wyjątkowo lenił się w pracy. Od początku dnia był pod wpływem radosnej twórczości.

rzucić kogoś na kolana - zauroczyć, oczarować kogoś swoim zachowaniem, występem

Swoją bohaterską postawą policjant rzucił wszystkich na kolana.

spojrzeć chłodnym okiem - patrzeć na rzeczy w krytycznym, negatywny świetle.

Komisarz chłodnym okiem spojrzał na ostatnie sprawozdanie zakładu.

stanąć na wysokości zadania - sprostać powierzonej próbie, zadaniu

Gmina stanęła na wysokości zadania, budując za unijne pieniądze duży stadion sportowy.

boki zrywać - śmiać się bez opamiętania

Nie pamiętam kiedy ostatni raz tak zrywałem boki po opowiedzianym kawale.

chylić czoło - okazywać szacunek

Jako początkujący poeta chylę czoło wszystkim mistrzom epoki.

cieszyć oko - być uradowanym z powody widoku kogoś, czegoś

Nic tak bardzo nie cieszy oka jak dobrze wysprzątany pokój

grać pierwsze skrzypce - zajmować uprzywilejowaną pozycję

W naszej drużynie to kapitan gra pierwsze skrzypce.

mieć swoje 5 minut - przejściowy moment chwały, sławy spowodowany epizodycznym zdarzeniem

Klaudia miała swoje 5 minut po tym jak cała szkoła oglądała jej występ w telewizji.

mrożący krew w żyłach - widok budzący zgrozę i strach

Mrożące krew w żyłach sceny obejrzał cały świat po niedawnym trzęsieniu ziemi.

na wagę złota - szczególnie pożądana rzecz w danej chwili

W Afryce każdy litr wody pitnej jest na wagę złota.

nic dodać, nic ująć- rzecz wykonana należycie, sytuacja nie wymagająca komentarza

Projekt nowego domu jest idealny - nic dodać, nić ująć.

nie dać za coś złamanego grosza - wyrażenie opinii o sprawie, która jest w fatalnym położeniu, w której powodzenie nikt nie wierzy.

Nie dam złamanego grosza na budowę nowego ratusza.

ni z gruszki, ni z pietruszki - nie wiadomo skąd, nagle, pojawienie się czegoś bez zapowiedzenia.

Ni z gruszki, ni z pietruszki nauczyciela kazała odpowiadać mi przy tablicy.

nudzić się jak mops- wyjątkowo się nudzić, nic nie robić

Po tym jak rodzice zostawili mnie samego w domu, nudzę się jak mops.

obraz nędzy i rozpaczy - sytuacja w beznadziejnym, fatalnym położeniu

Stan wiedzy uczniów w naszej klasie to obraz nędzy i rozpaczy.

od A do Z - poznać bardzo szczegółowo wybrany przedmiot, zagadnienie, skrupulatnie się czegoś nauczyć

Muszę przyznać, że o komputerach wiem wszystko, od A do Z.

(Jeżeli Ci pomogłem w jakiś sposób proszę o uznanie tej odpowiedzi za najlepszą.)
32 3 32