Odpowiedzi

2010-01-24T18:29:20+01:00
Myślę, że tutaj jest ciekawie opisane o tlenie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Tlen

A tutaj jest bardziej szczegółowo: http://www.bryk.pl/teksty/liceum/chemia/chemia_nieorganiczna/12707-charakterystyka_tlenu.html
2010-01-24T18:52:02+01:00
Tlen jest to pierwiastek chemiczny o liczbie atomowej 8, względnej masie atomowej 15,9994u. W układzie okresowym występuje jako niemetal. Tlen jest w stanie wolnym występuje w postaci cząsteczek dwuatomowych O2 ( ta 2 jest oczywiście mała). Może również występować jako cząsteczka trójatomowa, czyli ozon O3( 3 też mała). Tlen jest najbardziej rozpowszechnionym pierwiastkiem na Ziemi. Tlen wchodzi w skład wielu związków chemicznych :
* Tlenków( w szczególności wody oraz dwutlenku węgla)
*Nadtlenków( w szczególności nadtlenków wodoru)
*Kwasów tlenowych
*zasad
Jest też składnikiem większości związków organicznych o znaczeniu biologicznym: białka, tłuszcze.
Ciekawostka tlen ciekły ma barwę niebieską

tu masz obrazek z tlenem niebieskim
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/82/Liquid_Oxygen.gif

Metody otrzymywania tlenu:
-poprzez podgrzewanie potasu w temperaturze pow. 230 stopni celcjusza
-KMnO<sub>4</sub> -> K<sub>2</sub>MnO<sub>4</sub> + MnO<sub>2</sub> + O<sub>2</sub>/\
- poprzez ogrzewanie tlenku rtęci (III)
-HgO -> 2Hg + O<sub>2</sub>/\
- i ostatnie Poprzez rozkład wodnego roztworu nadtlenku wodoru pod wpływem katalizatora, np. dwutlenku manganu:
2H<sub>2</sub>O<sub>2</sub> -> 2H<sub>2</sub>O + O<sub>2</sub>/\[/img]


myśle że sie przyda ja z tego korzystałam

POZDRAWIAM
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T20:28:33+01:00
Tlen występuje w powietrzu, jest go 21%
Właściwości fizyczne tleny; gaz, bezbarwny i bezwonny, słabo rozpuszcza się w wodzie.

Właściwości chemiczne; niemetal, podtrzymuje spalanie ale sam się nie pali.

Zastosowanie tlenu:
-podtrzymuje spalanie
-stosuje się go do uzyskiwania wysokich temperatur
-stosuje się go do procesów przemysłowych
-stosuje sie go w aparatach tlenowych używanych przez nurków, alpinistów lub pilotów
-stosuje sie go w aparatach umozliwiających regulację jego stężenia (np. w inkubatorach)
-niezbędny do życia człowieka i innych organizmów żywych

licze na naj ;)