Przepraszam ,ze daję tak mało punktów, ale więcej nie mam.
Grozi mi 2 z maty na półrocze. I muszę zrobić te zadania. Staram się od południa le mi nie wychodzi. BŁAGAM O POMOC ;( :** !

1.W liczbie dwucyfrowej cyfra dziesiątek jest 4 razy większa od cyfry jedności. Po przestawieniu cyfr otrzymamy liczbę o 54 mniejszą. Znajdź tę liczbę.

2.Suma lat ojca i syna jest równa 48. Za 4 lata ojciec będzie 3 razy starszy od syna. Ile lat ma ojciec?


Błagam ;( :(:(:(:( :****

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-24T19:16:05+01:00
2

48+8=56-suma lat za 4 lata
56/4=14

14*3=42-lata ojca za 4 lata
42-4=38-lata ojca teraz


odp:Ojciec ma 38 lat.
1 5 1
2010-01-24T19:27:36+01:00

Postać ogólna liczby dwucyfrowej:
10x+y

czyli

x-cyfra dziesiątek
y-cyfra jedności

x=y*4
10x+y = 10y+x+54

podstawiamy 1 równanie do drugiego:

10(4y) +y = 10y+4y+54
40y+y=14y+54
41y-14y=54
27y=54
y=2

x=8

Szukana liczba to 82.



2.Suma lat ojca i syna jest równa 48. Za 4 lata ojciec będzie 3 razy starszy od syna. Ile lat ma ojciec?

x- obecny wiek ojca
y- obecny wiek syna
x+4 - wiek ojca za 4 lata
y+4 wiek syna za 4 lata

x+y=48
x+4 = 3(y+4)

x+y=48
x+4=3y+12

x+y=48
x-3y=8

odejmujemy stronami i "pozbywamy się" x
y-(-3y)=48-8
y+3y=40
4y=40
y=10

x+y=48
x+10=48
x=38

Ojciec ma 38 lat