Odpowiedzi

2010-01-24T21:23:19+01:00
1 dyktator - sprawowal wladze nieograniczona powolywano do na okres 6 miesiecy tylko wtedy gdy panstwu grozilo niebezpieczanstwo
2 konsulowie - 2 najwazniejsi urzednicy ktorzy zwolywali senat i zgromadzenie ludowe a w trakcie wojny dowodzili armia wybierani na rok nadzorowali zycie religijne
3 pretorzy - sprawowali wladze sadownicza i zastepowali konsulow podczas ich nieobecnosci
4 cenzorzy - zajmowali sie ustalaniem listy senatorow wybierani na 5 lat spisywali stan majatkow obywateli decydowali o usunieciu z urzedu senatorow, ktorzy postapili wbrew obyczajom przodkow
5 kwestorzy - pobierali podatki i zarzadzali pieniedzmi panstwa rozdzielali lupy wojenne
6 edylowie - nadzorowali porzadek w niescie nadzorowalibudynki pubiczne i organizowali dostawy zboza
5 4 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-24T21:24:07+01:00
SENAT:
Była to rada składająca się z 300 zasłużonych Rzymian. Miała wpływ na działania urzędników oraz na wybór dyktatora.

DYKTATOR:
Sprawował w republice nieograniczoną władzę. Powoływano go na okres sześciu miesięcy tylko wtedy, gdy państwu zagrażało niebezpieczeństwo.

KONSULOWIE:
To dwaj najważniejsi urzędnicy, którzy zwolywali senat i zgromadzenie ludowe, a w trakcie wojny dowodzili armią.

PRETORZY:
Sprawowali władzę sądowniczą i zastępowali konsulów podczas ich nieobecności.

CENZORZY:
Zajmowali się ustalaniem listy senatorów.

KWESTORZY:
Pobierali podatki oraz zarządzali pieniędzmi państwa.

EDYLOWIE I NIŻSI URZĘDNICY:
Zadzorowali porządek w mieście. Sprawowanie tych urzędów było początkiem kariery politycznej młodych patrycjuszy.

ZGROMADZENIE LUDOWE:
Składało się ze wszystkich obywateli. Podejmowało najważniejsze decyzje w państwie oraz wybierało urzędników.

TRYBUNI LUDOWI:
Reprezentowali plebejuszy. Mogli także przeciwstawiać się niekorzystnym dla nich prawom i decyzjom urzędników.

Na 100% dobrze, bo przepisałam z mojej książki z histy.... Pozdrawiam ;))
9 4 9