Odpowiedzi

2010-01-25T14:31:41+01:00
Budowa układu oddechowego.
Układ oddechowy wyścielony jest przez nabłonek migawkowy.

Drogi oddechowe :
Jama Nosowa
ogrzewa powietrze
oczyszcza
nawilża
Gardło, krtań, tchawica, oskrzela - droga, którą powietrze dociera do PŁUC.
Dodatkowo 2 ostatnie ( tchawica i oskrzela ) mają pierścienie chrząstkowe, by się nie zapadać.
Narządy oddechowe :
Pęcherzyki płucne
Tu zachodzi wymiana gazowa.
Cienkie ścianki pozwalają na dokładną wymianę gazową.
Są oplecione naczyniami włosowatymi.
Układ krwionośny - transportuje krew do tkanek.
4 4 4
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-25T18:58:32+01:00
Uklad oddechowy sklada sie kilku czesci:
1. Jama nosowa - jest wyscielona silnie ukrwiona blona sluzowa, zbudowwana z wielowarstwowego nablonka migawkowego oraz pola wechowego tworzony przez urzesiony nablownke węchowy. Jej fukcja jest oczszczanie i anwilzanie wdychanego powetrza.
2. Gardlo - uchodza do niego trabki sluchowe. Krzyzuja sie tu drogi oddechowe i pokarmowe.
3. Krtan - zbudowana jest z chrzastek, wiazadle i miesni, ktore umozliwiaja wydalanie dzwiekow. Naglosnia ogranicza wejscie do krtani, pod nia znajduja sie tez struny glosowe.
4. Tchawica - zbudowana jest z chrzastekpolksiezyowych, lezachych jedna nad druga, polaczonych ze soba lacznotkankowa blona oraz gladkimi miesniami. Powoduje to jej elastycznosc i sprzezystosc. Wnetrze tchawicy wyscielone ejst blona sluzowa.
5.Oskrzela i skrzeliki - oskrzela stanowia rozgaleznienie tchawicy. Echodzac do pluc dziela sie na coraz mniejsze i wezswze w przekroju rozgalezienia. Wysciela ja blona sluzowa. Oczyszczaja powietrze wdychane.
6. Pluca - oskrzela glownem oskrzeliki i pecherzyki plucne wchodza do pluc wyrozniajacych sie budowa platowata. Pluca z zewnatrz okryte sa blona surowicza zwana oplucna, Lew pluco ma trzy platy, a prawe dwa platy.
7. Pecherzyki plucne - cienkoscienne pechezryki oplecione siecia naczyn wlosowatych. wnetrze ich ejst wyscielone nablonkiem ioddechowym. Miedzy pecherzykami plucnymi, a naczyniami krwioosnymi zachdozi wymina gazowa wewnetrzna.
3 5 3