Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-25T15:51:55+01:00
Po pierwsze "nie" z rzeczownikami piszemy łącznie.
Są jednak wyjątki:
1. Jeśli to "nie" służy nie tylko do zaprzeczenia, ale też do przeciwstawienia sobie czegoś, wtedy piszemy rozdzielnie, np. to nie przyjaciólka, ale koleżanka; nie czerń, tylko biel.
2. Jeśli drugi człon przeciwstawienia jest pisany wielką literą, nie napiszemy łącznie, tylko z łącznikiem, np. nie-Niemiec, nie-Amerykanin.

Osobno "nie" piszemy z czasownikami.
23 4 23
2010-01-25T15:53:25+01:00
Nie z rzeczownikiami piszemy osobno - gdy wystepuje w roli przeczenia np. nie pies a kot
Nie z rzeczownikami piszemy razem - gdy wyraz tworzy z nimi całość znaczeniową np. niecierpliwość
16 4 16