1.W trakcie pomiarów temperatury na posterunku meteorologicznym otrzymano następujące wartości:godz.6-4stpnieC,godz.12-12stopniC,godz.18-8stopniC.temperatura maksymalna wynosi 14C a minimalna 3C.Oblicz średnią dobową temperaturę oraz dobową amplitudę temperatury.

2.W Zakopanem około 800m.n.p.m zanotowano temp.10 stopniC
Wybierasz się na wycieczkę w Tatry.Oblicz jakiej temp.możesz się spodziewać na Giewoncie 1900 w Świdnicy 2300 i na Rysach 2500, jeżeli przeciętny spadek temp. przy wzroście wysokości wynosi 0,6 stopni C na każde 100 m.

Proszę o pomoc do jutra około 9.00

3

Odpowiedzi

2010-01-25T16:17:48+01:00
1. 4+12+8=24
24/3=8C=srednia dobowa
Amplituda=14C-3C=11C
2.Giewont-
1900/100*0,6=11,4C
10-11,4=-1,4C
Świdnica-
2300/100*0,6=13,8C
10-13,8=-3,8C
Rysy-
2500/100*0,6=15C
10-15=-5C
3 1 3
2010-01-25T16:21:17+01:00
1
4+12+8=24
24/3=8
srednia temp wynosi 8stopni

14-3 = 11
to jest srednia dobowa amplituda
zad2
na Giewoncie
10 stopni - 6,6=3,4 stopnia
swidnica
10 stopni - 9=1 stopien
rysy
10 stopni - 10,2= -0,2
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T20:59:39+01:00
1)
Średnia dobowa temperaturę liczymy jako średnią arytmetyczną:
(4st C + 12st C +8st C)/3 = 8st C
Średnia dobowa temperatura powietrza wynosiła 8 stopni C.
Amplituda: 14st C - 3st C = 11 st. C
2)
Aby to obliczyć najpierw musimy policzyć różnicę wysokości pomiędzy Zakopanym a danym szczytem: Wynik należy podzielić przez 100 m (bo temp. spada o 0,6 st. C na 100 m ) i wynik z tego pomnożyć przez 0,6 st C. otrzymamy wówczas różnicę temperatury pomiędzy danymi wysokościami, którą należy odjąć od temp. w Zakopanym, gdyż wspinamy się w górę, więc temp. spada:

Giewont:
1900m - 800m = 1100m
1100m/100m = 11
11*0,6 st.C = 6,6 st. C
10 st. C - 6,6 st C = 3,4 st. C
Na Giewoncie temp. będzie wynosić 3,4 st. C

Świdnica:
2300m - 800m = 1500m
1500:100 = 15
15*0,6 st C = 9 st C
10st c - 9 st C = 1 st. C
Na Świdnicy temp. będzie wynosić 1 st. C

Rysy:
2500m - 800m = 1700m
1700m /100 = 17
17 * 0,6st C = 10,2 st. C
10st C - 10,2 st. C = -0,2 st. C
Na Rysach temp. będzie wynosić -0,2 st. C
2 5 2