Odpowiedzi

2010-01-25T16:34:28+01:00
Pierwsze istoty człekokształtne pojawiły się 5- 6 mln. lat temu. Podobne były do małp, lecz budową ciała i zachowaniem przypominały ludzi. Były to Australopiteki. Następnie z biegiem lat zachodziły zmiany w wyglądzie i zachowaniu. Pojawił się człowiek wyprostowany. Potrafił wykonywać proste narzędzia, stawiać prymitywne szałasy, a także wykorzystać ogień wywołany przez pioruny. Ludzie zaczęli żyć w gromadzie. Mężczyźni polowali używając maczug, a później dzid. Kobiety zbierały leśne owoce, korzenie roślin, ptasie jaja. Kolebką jest Afryka. Na kontynencie afrykańskim narodził też Homo erectus. W Europie żył gatunek hominida zwany człowiekiem neandertalskim. Żył w dużych gromadach rodzinnych. Zajmował się zbieractwem i myślistwem. Do grobów składał żywność i narzędzia, co pozwalało przypuszczać, że wierzył w życie pozagrobowe. Panujący w Europie zimny klimat zmusił neandertalczyków do przeniesienia się w cieplejsze regiony. Po drodze napotkali człowieka innego gatunku. Homo sapiens (człowiek rozumny) nazwany kromaniończykiem. Wówczas pojawiły się kościane szydła z uszkiem oraz malowidła. Człowiek rozumny był bardziej ruchliwy. Dotarł do Australii, na tereny Ameryki Północnej. Przodkowie człowieka mieli wspólną cechę- byli koczownikami. Podstawowym materiałem, z którego wytwarzano narzędzia był kamień. Dlatego epokę tę nazwano paleolitem. Duże obszary Europy i Azji pokrywały ogromne lasy liściaste. Żyło w nich wiele gatunków zwierząt. Stanowiły one pożywienie dla ludzi, wymagało to jednak udoskonalenia broni. Uprawa ziemi zmusiła ludzi do wytworzenia nowych narzędzi pracy. Człowiek nauczył się także oswajać i hodować zwierzęta. Stada hodowlanych zwierząt uniezależniły człowieka od polowania. Młodszą epokę kamienną nazwano neolit, jest to epoka kamienia gładzonego. Około 6000 lat p.n.e. znano technikę wytopu metali. Narzędzia z miedzi szybko się niszczyły. Trwalszy okazał się brąz. Z brązu wykonano także broń. Zapotrzebowanie na przedmioty z brązu przyczyniło się do rozwoju handlu. Następnie zaczęto wytwarzać przedmioty z żelaza. Oznaczało to początek nowego okresu w dziejach- epoki żelaza. Rozwój rolnictwa i hodowli oraz produkcji narzędzi powodowały, że ludzie się bogacili. W Polsce ślady pobytu człowieka są sporadyczne, a to z powodu zimnego klimatu. Odkryto ślady pobytu Homo erectus w okolicach Trzebnicy, neandertalczyka pod Ojcowem, a także Homo sapiens
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T16:39:50+01:00
Połozenie niewolników w panstwie rzymskim zalezało od tego gdzie oni pracowali. wykształceni niewolnicy mieli lepsze zycie, ponieważ mieli lżejszą prace. gorzej powodzoło sie niewolnikom, którzy byli gladiatorami i walczyli w anfiteatrze na śmierć i zycie. najgorszy los spotkał jednak niewolników , którzy pracowali na roli, poniewaz musieli wykonywac ciezką prace na upalnym słońcu.
Czeste połozenie niewolników zalezało od panów, u ktorych pracowli.
1 5 1