Macie 3 zadania. Proszę rozwiązywać DOBRZE i ZROZUMIALE dla 1 gimnazjum.!
[daje najlepsze]
Chodzi o wielkości wprost proporcjonalne.

z 1.
W 5 kg wody morskiej jest 11 dag soli. Ile kilogramów soli jest w 285 kg wody morskiej.?

z.2
Kran dostarcza do zbiornika w ciągu 15 minut 35 litrów wody. Po ilu minutach kran dostarczy 87,5 litra wody.?

z.3
Na 100 osób przygotowano porcje z 15 kg szynki.Ile kilogramów szynki potrzeba na przygotowanie takich samych porcji dla 225 osób.? Dla ilu osób wystarczy 20,25 kg szynki.?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T18:43:24+01:00
Zadanie da się policzyć z proporcji, a więc tak:
z1.
5kg - 11dag
285kg - x

5*x=285*11
5x=3135
x=627dag
Odp. soli jest 6,27 kg.

z2.
15min. - 35 litrów
x - 87.5 litra

35*x=87,5*15
35x=1312,5
x=37,5 minuty
Odp. Kran po 37,5 minutach dostarczy te 87,5 litra wody.

z3.
100 osób - 15kg
225 osób - x
100*x=225*15
100x=3375
x=33,75kg
Odp. Dla 225 osób będzie 33,75kg szynki.

Teraz dla ilu osób będzie 20,25kg szynki.
100 osób - 15kg
x - 20,25
15*x=20,25*100
15x=2025
x=135
Odp. 20,25 kg szynki wystarczy dla 135 osób.

Mam nadzieje że wszystko wyjaśniłem.
3 3 3
2010-01-25T18:44:50+01:00
Według mnie można te zadania zrobić na proporcje :)

Zad. 1
W 5 kg wody morskiej jest 11 dag soli. Ile kilogramów soli jest w 285 kg wody morskiej.?
Rozwiązanie: : :
5kg - 11dag
285kg - x dag

x= 285×11/ 5 = 627 dag = 6,27 kg

Odp: W 285 kg wody morskiej jest 6,27 kg soli :).

Zad. 2
Kran dostarcza do zbiornika w ciągu 15 minut 35 litrów wody. Po ilu minutach kran dostarczy 87,5 litra wody.?
Rozwiązanie: : :
15 min. - 35 l
x min. - 87,5 l

x= 15×87,5/ 35 = 37,5 minut

Odp: Kran dostarczy 87,5 l wody po 37,5 minucie.

Zad. 3
Na 100 osób przygotowano porcje z 15 kg szynki.Ile kilogramów szynki potrzeba na przygotowanie takich samych porcji dla 225 osób.? Dla ilu osób wystarczy 20,25 kg szynki.?

I. (Ile kg szynki trzeba na przygot...)
100 os. - 15 kg
225 os. - x kg
x= 225×15/100 = 33,75 kg

II. (Dla ilu os. wystarczy..)
100 os- 15 kg
x os. - 20,25 kg

x= 100×20,25/15= 135 os.

Odp: Dla 225 gości na przygotowanie takich samych porcji potrzeba 33,75 kg szynki. 20,25 kg szynki starczy dla 135 osób.

Powodzenia :)
1 2 1