Sen miałem dziwny. A tak to było: W tłumie kosmitów na placu stałem. Dwieście ich oczu na mnie patrzyło, ale zarysów ciał nie widziałem. Wtem usłyszałem- Hej, Ziemianinie, zadam ci teraz trudne pytanie. Musisz się spieszyć, bo gdy noc minie, chcemy gotowe mieć rozwiązanie. Kilku z nas ma, jak ty oczu parę. O siedmiu więcej ma ich dwie pary. A czworo oczu ponad twą miarę. Mam ja, ma brat mój i ojciec stary. Połowę grupy już omówiłem, reszta mych druhów ma oko jedno. Z jaką liczną grupą tutaj przybyłem? Spróbuj obliczyć, nim gwiazdy zbledną.

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T18:55:35+01:00
x - liczba kosmitów o parze oczu

x+7 - liczbę liczba kosmitów czterookich

A czworo oczu ponad twą miarę
Mam ja, ma brat mój i ojciec stary. czyli 3*6

z połowę grupy już omówiłem, to: (x) + (x+7) + 3 to połowa, jednookich jest (x+x+7+3), czyli 2x+10

i równanie:

2x+4(x+7)+6*3+1*(x+x+7+3)=200
2x+4x+28+18+x+x+10=200
8x=200-56
8x=144
x=18

2(x+x+7+3)=4x+20=4*18+20=92
2010-01-25T19:04:50+01:00
"Kilku z nas ma, jak ty oczu parę."-tych kilku, którzy mają dwoje oczu, oznaczę przez x.
"O siedmiu więcej ma ich dwie pary."-(x+7) ma 4 oczu.
"Mam ja, ma brat mój i ojciec stary."-razem trzech kosmitów ma "czworo oczu ponad twą miarę", czyli 6 oczu.
Stanowią oni połowę wszystkich kosmitów. Pozostałych jednookich kosmitów jest x(x+7)+3=2x+10.
2x+4(x+7)+3*6+(2x+10)=200
2x+4x+28+18+2x+10=200
8x=200-28-18-10
8x=144 |÷8
x=18
Liczba wszystkich kosmitów jest dwukrotnie większa od liczby kosmitów jedookich, czyli wynosi 2*(2x+10)=2*(2*18+10)=2*48=92.
Odp.Wszystkich kosmitów było 92.
2010-01-25T19:21:01+01:00
2x+4(x+7)+6*3+1*(x+x+7+3)=200
2x+4x+28+18+x+x+10=200
8x=200-56
8x=144
x=18

2(x+x+7+3)=4x+20=4*18+20=92