Dużo pkt więc ma być solidne.

1.Na okrągły stolik o średnicy 85 cm chcemy położyć prostokątny obrus o wymiarach 48 cm x 64cm.
a) Czy obrus w całości zmieści się na stoliku ?
b) Oblicz,ile centymetrów od brzegu stolika znajdą się rogi obrusa (poza jego krawędzią lub przed), gdy położymy go symetrycznie względem środka stolika.

2.Na rysunku przedstawione niektóre wymiary kafelka, który ma kształt sześciokąta o wszystkich bokach tej samej długości. ( rysunek zad12.)
a) czy kafelek ma kształt wielokąta foremnego ?
b) czy można podzielić ten kafelek na mniejsze wielokąty foremne? Jeśli tak to na jakie?
c) Z sześciu jednakowych kafelków tego rodzaju i kilkunastu fragmentów takich kafelków ułożono taki wzór jak na rysunku. Jaka jest odległość miedzy punktami A i B
d)Jaki obwód i jaka powierzchnię ma sześciokąt zaznaczony grubsza linią?(rysunek 83)
(rysunek do zadania w załączniku)

3. załącznik

ma byc na zaraz! daje naj!

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T19:00:25+01:00
Zad 1

A)
sprawdźmy ;)

a²+b²=c² twierzednie pitagorasa

policzmy największą odległość w tym prostokącie ( przekątną :) )

48²+64²=przekątna (c²)

2304+4096= 6400
c=√6400
c=80cm ;)<-przekątna prostokątnego obrusa :)
stolik ma 85cm średnicy więc bez problemu się zmieści .

B)

85-przekątna - odległość rogów obrusa od krawędzi koła
85-80= 5cm - 2 rogi
1 róg - 2.5cm :>>

Odp:na każdym rogu zostanie 2.5 cm :).
5 4 5
2010-01-25T20:22:16+01:00
Zadanie 1
Aby obrus się zmieścił jego przekątna musi być co najwyżej równa średnicy stołu:

z tw. Pitagorasa:
c - przekątna obrusu
c² = 48² + 64²
c² = 2304 + 4096 = 6400
c = 80 < 85

x - odległość rogów od brzegu stolika
x = (85 - c)/2 = 2,5

odp.: obrus się zmieści, jego rogi znajdą się 2,5 cm od brzegu stołu

zadanie 2, 3
brak załącznika!
3 3 3