Odpowiedzi

2010-01-25T19:13:17+01:00
Popularnie mówi się, że w przyrodzie nic nie ginie. Bierze się to stąd, że dana cząstka (zespół atomów) jakiegoś materiału nie znika bez śladu, lecz zostaje przetransformowana w inną formę energii. Przykład: parująca woda-woda zostaje zamieniona w parę wodną, unoszącą się nad powierzchnią wody.
17 4 17
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T19:38:18+01:00
Obieg materii omówię na przykładzie lasu. Energię słoneczną wykorzystują rośliny zielone rosnące w różnych warstwach lasu. Ci producenci żywią konsumentów kolejnych rzędów. Ważne procesy zachodzą również w glebie, gdzie trafia część produkcji ekosystemu postaci szczątków roślin i zwierząt. Do gleby dostają się także produkty przemiany materii zwierząt w postaci odchodów. Wszystkie resztki organiczne tworzą ściółkę leśną, w której żyją destruenci - bakterie i grzyby. Organizmy te biorą udział w procesie rozkładu związków organicznych na proste związki nieorganiczne (węgla, azotu, fosforu). Proces ten wspomagają chrząszcze, wije, mrówki i inne organizmy. W opisany sposób materia organiczna zostaje przetworzona w związki mineralne, które są pobierane przez rośliny i wracają do obiegu. Moja nauczycielka od biologii nam dała taką notatkę do zeszytu. ;]
6 4 6