1.Hodowca karpi i pstrągów przygotował do sprzedaży 500 ryb, przy czym karpi było o 140 więcej niż pstrągów. Hodowca sprzedał 3/4 liczby karpi i 2/3 liczby pstrągów. Ile ryb przygotowanych do sprzedaży pozostało u hodowcy ?

2.Średnia arytmetyczna pewnych dwu liczb jest równa 15 .Gdyby jedną z tych liczb zmniejszyć o 2 , a drugą zmniejszyć dwukrotnie to średnia arytmetyczna wynosiłaby 10.Znajdź te liczby .

3.Zapisz liczbę 0,6 w postaci takiego ułamka zwykłego, w którym suma llicznika i mianownika wynosi 1000.

Dziękuję ;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-25T20:16:00+01:00
X- liczba pstrągów
500= x+(x+140)
500= 2x + 140
360=2x/:2
x=180

180- liczba pstrągów
320- liczba karpi

3/4 z 320
3/4*320= 240- ilość sprzedanych!
320-240=80- ilość niesprzedanych!

2/3 z 180
2/3*180= 120- ilość sprzeadnych!
180-120=60- ilość niesprzeadnych!

odp. zostało 80 karpi i 60 pstrągów, czyli razem 140 sztuk.

2
x-pierwsza liczba
y-druga liczba

(x+y)/2=15
(x-2+0,5y)/2=10

x+y=30
x-2+0,5y=20

x=-y+30
-y+30-2+0,5y=20

x=-y+30
-0,5y=-8

x=-y+30
y=16

x=-16+30
y=16

x=14
y=16

5 4 5
  • Użytkownik Zadane
2010-01-25T20:16:40+01:00
1 .
x - ilość karpi
x - 140 - ilość pstrągów
x + x - 140 = 500
2x = 500 + 140
2x = 640
x = 640/2 = 320
karpi było 320
x - 140 = 320 - 140 = 180
pstrągów było 180
sprzedaż
karpie
320 razy 3/4 = 80 razy 3 = 240 - tyle karpi sprzedal
pstrągi
180 razy 2/3 = 60 razy 2 = 120 - tyle pstrągów sprzedał
pozostało
karpie
320 - 240 = 80 - tyle karpi pozostalo
pstrągi
180 - 120 = 60 - tyle pstrągów pozostalo
pozostalo łącznie 80 + 60 = 140 ryb
2 .
(x+y)/2=15

[(x-2) + y/2 ] /2 =10


x+y=30

2x+y=44

-x-y=-30
2x+y=44

x=14
y=16
3 /.
0,6 = 3 / 5

Poszukujemy ułamka x / y który jest równy 3 / 5 i w którym x + y = 1000. Mamy więc dwa równania:

x / y = 3 / 5
x + y = 1000

Pierwsze równanie to proporcja, więc rozwiązujemy ją wykonując mnożenie po skosie, a drugie równanie przepisujemy:

5x = 3y
x + y = 1000 /*3

5x - 3y = 0
3x + 3y = 3000
----------------------
8x = 3000 /:8
x = 375

Skoro x + y = 1000 wiec 375 + y = 1000, czyli y = 1000 - 375 = 625

Poszukiwany ułamek to 375 / 625.

daj naj .
2 3 2