Odpowiedzi

2010-01-25T20:59:55+01:00
Nowela ma specyficzną konstrukcję: jest to krótki utwór prozatorski, o prostej, zazwyczaj jednowątkowej fabule i wyraźnie zarysowanej akcji. Fabuła obejmuje zazwyczaj niewielki wycinek czasu i skupia się na najważniejszych wydarzeniach z życia bohaterów (nie ma rozbudowanych opisów, szczegółowych charakterystyk, dygresji ani epizodów). Konflikty i niespodziewane zwroty sytuacji, mylące przewidywania czytelnika, sprawiają, że akcja szybko posuwa się naprzód, zmierzając do punktu kulminacyjnego. Kompozycja noweli często może opierać się na kontraście lub powtórzeniu motywów, ukazywaniu działania przeciwstawnych sił, odwróceniu sytuacji wyjściowej. Ważnym elementem noweli jest końcowa pointa, która odsłania nowe znaczenia przedstawionych wydarzeń.

Opowiadanie ma luźniejszą konstrukcję. Jest to utwór epicki niewielkich rozmiarów o rozbudowanej fabule. Występują tu komentarze i refleksje, większa liczba postaci niż w noweli. Czasami treść opowiadania wykracza poza jeden wątek.
1 3 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-25T21:01:05+01:00
Opowiadanie Nowela
- wielowątkowość -jednowątkowość
- dużo bohaterów - jeden głowny bohater, brak lub b. mało postaci pobocznych
- liczne opisy np. - brak opisów
przyrody
- najczęściej czas - najczęściej pisana w czasie teraźniejszym
przeszły
- wątki poboczne -brak wątków pobocznych, jeden głowny motyw
- duża rozpiętość - rzecz dziej się w określonym, dość krótkim czasie
czasowa
- brak dokładnej - raczej uporządkowana chronolgoia wydarzeń
chronologii zdarzeń
- często posiada - mówi o sprawach zwyczajnych, codziennych
morał
2 5 2