Odpowiedzi

2010-01-26T11:46:32+01:00
A) H₂SO₃:
Sumujemy wszystkie pierwiastki. Są:
2 H + S + 3 O = 6 atomów łącznie
Zawartość H:
są 2 wodory. Wszystkich pierwiastków jest 6. Zatem % zawartości wodoru w H₂SO₃ obliczymy dzieląc jego ilość przez wszystkie atomy. Otrzymujemy: 2:6 * 100% = 1/3 * 100% ≈ 33,3%

Zawartość O:
są 3 tleny. Wszystkich pierwiastków jest 6. Zatem % zawartości tlenu w H₂SO₃ obliczymy dzieląc jego ilość przez wszystkie atomy. Otrzymujemy: 3:6 * 100% = 1/2 * 100% = 50%

Zawartość S:
obliczymy odejmując od 100% sumę zawartości wodoru i tlenu. Więc:
100% - (50% + 33,3%) ≈ 100% - 83,3% ≈ 16,7%

b) H₂SO₄:
Sumujemy wszystkie pierwiastki. Są:
2 H + S + 4 O = 7 atomów łącznie
Zawartość H:
są 2 wodory. Wszystkich pierwiastków jest 7. Zatem % zawartości wodoru w H₂SO₄ obliczymy dzieląc jego ilość przez wszystkie atomy. Otrzymujemy: 2:7 * 100% = 200%/7 ≈ 28,6%

Zawartość O:
są 4 tleny. Wszystkich pierwiastków jest 7. Zatem % zawartości tlenu w H₂SO₄ obliczymy dzieląc jego ilość przez wszystkie atomy. Otrzymujemy: 4:7 * 100% = 400%/7 ≈ 57%

Zawartość S:
obliczymy odejmując od 100% sumę zawartości wodoru i tlenu. Więc:
100% - (28,6% + 57%) ≈ 100% - 85,6 ≈ 14,4%

Kolejne przykłady rozwiązuje się w ten sam sposób.

Kwas chlorowodorowy:
HCl - reguła: chlor w chlorkach zawsze I wartościowy.

Kwas siarkowodorowy:
H₂S - reguła: siarka w siarczkach zawsze II wartościowa
lub wartościowość wodoru * jego ilość = wartościowość reszty * jej ilość.
W tym przypadku resztą kwasową jest sama siarka. Podstawiamy więc dane do równania zapisanego powyżej:
1 * 2 = x * 1 (wodór jest I wartościowy, indeks wskazuje, że w tym związku są 2 wodory; x oznacza wartościowość siarki)
2 = x - wartościowość siarki = 2
4 5 4
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T11:57:07+01:00
A) H2SO3:
H - 2,5%
S - 39%
O - 58,5%

b) H2SO4:
H - 2%
S - 32,7%
O - 65,3%

c) HNO3:
H - 1,6%
N - 22,2%
O - 76,2%

d) H3PO4:
H - 3,1%
P - 31,6%
O - 65,3%

e) H2S:
S - 94,1%
H - 5,9%

f) HCl:
H - 2,7%
Cl - 97,3%

Oczywiście te wartości są podane w przybliżeniu.

Wartościowość chloru w kwasie chlorowodorowym wynosi I, natomiast siarki w kwasie siarkowodorowym wynosi II. :)
4 5 4