Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T13:43:33+01:00
Barbakan został wybudowany w roku 1498 (według innych źródeł: 1499 lub 1500)na pewno z inicjatywy króla Polski Jana Olbrachta (niezwykle obawiającego się najazdu tureckiego na Polskę). To niezwykła budowla o niewielkich rozmiarach: średnica zewnętrzna ponad 30 m, wewnętrzna 24 m. Grubość dolnych murów ponad 3,5 metra górnych kondygnacji tylko 1,5 metra. Ilośc kondygnacji wartowniczych 4, ilośc otworów strzelniczych ponad 140. W Barbakanie były stanowiska na broń strzelecką: mało i średniokalibrową. Stanowiska na działa znajdowało się kilkadziesiat metrów dalej od Rondla Krakowskiego na dachu arsenału miejskiego. Szczyt budowli wieńczy siedem wieżyczek obserwacyjnych. Barbakan był otoczony fosą wodną o szerokości około 25 m. Na murze Rondla tablica upamiętniająca legendarny czyn rzemieślnika krakowskiego - Marcina Oracewicza, który w roku 1768 nabiwszy garłacz guzem od żupana, zastrzelił dowódcę wojsk rosyjskich Panina. Ta niepozorna budowla przez kilkaset lat spełniała doskonale swoje zadanie obronne, nigdy nie zawiodła obrońców Krakowa, nawet szwedzi nie próbowali w XVII wieku zaatakować Krakowa od strony ulicy Floriańskiej uważając, że ta niepozrona budowla uniemożli im zdobycie Krakowa od strony Kleparza. Zaatakowali Kraków od strony Kazimierza.
4 2 4
2010-01-26T13:44:17+01:00
Został zbudowany za panowania Jana Olbrachta w latach 1498-1499.
Zbudowali go z cegły w XV wieku.
1 5 1