Marek, którego masa wynosi 5o kg, zeskoczył z tratwy o masie 40kg na pomost. Tuż po odbiciu od tratwy Marek poruszał się z prędkością v=4 m/s (względem pomostu). Z jaką prędkością (względem pomostu )zaczęła się poruszać tratwa?

3

Odpowiedzi

2010-01-26T15:55:03+01:00
M*V=m*V (zasada zachowania pedu)
50*4=40*x
200=40x
x=50
Tratwa porusza sie 40 metrow/sekunde wzgledem pomostu.
:)
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T15:58:17+01:00
D: Sz:
m chłopca= 50 kg V tratwy= ?
m tratwy= 40 kg
v chłopca= 4 m/s

p chł= m chł * v chł
p ch= 50kg * 4m/s= 200 kg*m/s
p tr= p ch= 200kg*m/s
ptr= m tr * v tr
200= 40 * v tr /: 40
v tr= 200:40
v tr= 5m/s

Odp. Tratw porusza się z prędkością 5m/s


Objaśnienia:
pch/ptr= pęd chłopca/ pęd tratry
*= razy
/: = pdzielone
tr- tratwa
chł- chłopiec
m- masa
v- szybkość
p - pęd
Tak wrazie czegoś. Mam nadzieje że bd dobrze :)
2010-01-26T16:00:36+01:00
M=50kg
M=40kg
V=4m/s
Vx=?

Z zasady zachowania pędu: Pp=Pk
Pp=0
Pk=mV+MVx
0=mV+MVx
-mV=MVx
-mV/M=Vx
-5m/s = Vx

Prędkość tratwy względem pomostu wynosi 5 m/s, wynik jest ujemny ponieważ tratwa oddala się od pomostu.