Odpowiedzi

2010-01-26T16:01:20+01:00
- Prawosławie nie uznaje papieża nad całym Kościołem chrześcijańskim
- Kościoły narodowe same stanowią o sobie.
- Prawosławie nie uznaje dogmatu o niepokalanym poczęciu i wniebowzięciu Matki Boskiej.
- Prawosławie odrzuca doktrynę o czyśćcu, ponieważ decyzje o losie zmarłych zapadną dopiero w dniu sądu ostatecznego.
- Duchownych nie obowiązuje celibat; biskupi i patriarcha, wybierani na ogół spośród mnichów, zachowują celibat.
- Chrzest odbywa się przez trzykrotne zanurzenie.
- W miejscach kultu dopuszcza się obecność obrazów, ale nie posągów.
- Znak krzyża czyni się z prawa na lewo na pamiątkę tego, że Chrystusowi najpierw przybito do krzyża prawą rękę.
- Stosuje się juliański kalendarz, w związku z czym wszystkie święta są przesunięte o 13 dni.
94 4 94
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T16:06:41+01:00
Prawosławie: nie przyjmuje dogmatu o pochodzeniu Duch Świętego, nie przyjmuje pierwszeństwa apostoła Piotra w stosunku do innych apostołów, nie uznaje papieża, nie uznaje dogmatu o czyścu, o niepokalanym poczęciu, nie ma jednego przywódcy. Parafią zarządza pop, a pomaga mu diakon, nie ma obowiązku celibatu(celibat tylko dla biskupów)
Katolicyzm: głowa kościoła jest papież, Księża nie mogą się żenić, Parafia zarządza proboszcz, a pomaga mu wikary, uznaje siedem sakramentów świętych, oddaje cześć Niepokalanej Maryji, jako Matce Bożej, Kościól jest jeden, powszechny i apostolski, diecezjami zarządzają biskupi, a parafiami proboszczowie.
19 4 19
2010-01-26T16:11:13+01:00
Coś o tym wiem, tata jest katolikiem...mama prawosławna (byłam w Rosji w cerkwi ;))

Mianowicie obie religie są bardzo powiązane ze sobą. Bardzo charakterystyczne dla prawosławia jest modlitwa i całowanie stóp Pana Jezusa na krzyżu (w tym przypadku w cerkwi). Otóż zwierzchnikiem katolicyzmu jest papież, zaś prawosławia ekumeniczny patriarcha. Co ważne sakrament: w katolicyzmie opłatek (komunia) w prawosławiu kwaśny chleb. Pochodzenie Ducha Św. od Ojca i Syna, zaś w prawosławiu tylko od Ojca. Ilość chrztów: Ktz. 1 w Prs. 2. W prawosławiu nabożeństwa trwa dłużej (powyżej 45 minut). Chrzest w katolicyzmie wygląda następująco: dziecko ma pokrapianą główkę wodą i jest przyodziewane w białą szatę zaś w prawosławiu dziecko jest zanurzone całe w wodzie.

pozdrawiam
97 4 97