Okres półtrwania promieniotwórczego izotopu 51C wynosi 10s. Oblicz masę tego izotopu, która pozostanie po 0,5 min, jeśli masa początkowa próbki wynosiła 60g. Kompletnie tego nie kapuję, proszę o pomoc i dokładne wytłumaczenie i rozpisanie. Dzięki ;]]

2

Odpowiedzi

2010-01-26T18:12:49+01:00
0,5 min= 30s

0s = 60g
10s= 30g
20s= 15g
30s= 7,5g

Po 0,5 minucie zostanie 7,5g substancji
27 4 27
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T23:16:50+01:00
Jeżeli okres póltrwania wynosi 10s to oznacza, że po każdych 10s masa substancji będzie się rozkładać na dwa, i tak:

0,5 min to jest 30s

po 10 sekundach pozostanie 60g\2 = 30g
po kolejnych 10 sekundach(w sumei 20s) pozostanie 30g\2 = 15g
po następnych 10 sekundach(w sumie 30s) pozostanie 15g\2 = 7,5g

Odp: Po 0,5 min pozostanie 7,5g próbki izotopu 51C.
28 4 28