Pomocy! zadania z zastosowaniem układów równań:
1) W dwóch bańkach znajduje się mleko. W pierwszej bańce jest dwa razy więcej mleka niż w drugiej. Kiedy z każdej bańki odlejemy po 20 litrów, to w pierwszej pozostanie trzy razy więcej niż w drugiej. Ile mleka było w tych bańkach na początku. ( ma wyjść x=80l, y=40l)

2) Suma cyfr liczby dwucyfrowej równa jest 12. Jeśli do tej liczby dodamy 54 to otrzymamy szukaną liczbę z przestawionymi cyframi. Znajdź tę liczbę. (powinno wyjść 39)

wystarczą mi do tych zadań tylko te dwa początkowe równania.

2

Odpowiedzi

2010-01-26T18:52:08+01:00
Równania powinny wyglądać tak:
1) x=2y
x-20=3(y-20)

2) x+y=12
10x+y+54=10y+x
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T18:52:50+01:00
1) 1 bańka - x, 2 bańka-y
x=2y
(x-20)=3(y-20) i rozwiązujemy

x=3y-40 3y-40=2y
x=2*40=80 y=40
2)
szukana liczba dwucyfrowa - 10x+y, liczba z przestawionymi cyframi - 10y+x
x+y=12
10x+y+54=10y+x i rozwiązujemy

9x=9y-54/9
x=y-6 y-6+y=12
x=12-9 2y=18
x=3 y=9

10*3+9=39