Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T19:09:00+01:00
Http://www.sciaga.pl/tekst/93447-94-streszczenie_na_szczycie_mont_blanc
2010-01-26T19:14:03+01:00
Na szczycie Mont Blanc Kordian podsumowuje dotychczasowe życie i mówi : "uczucia po światowych opadły drogach ... gorzkie pocałowania kobiety - kupiłem ... wiara dziecinna padła na papieskich progach". jego życie jest pasmem rozczarowań. Monolog Kordiana na górze Mont Blanc to odpowiednik "Wielkiej Improwizacji" Konrada z III cz. Dziadów i jest próbą polemiki z poglądami Mickiewicza.
"Jam jest posąg człowieka - na posągu świata" -> prorok, czuje swoją wyższość, moc do przejścia wielkiej metamorfozy. Kordian z romantycznego kochanka przeistacza się w bohatera narodowowyzwoleńczego, ale w przeciwieństwie do Konrada, Kordian nie chce prowadzić samotnej walki : "ludy zawołam, obudzę". Chce pociągnąć za sobą tłumy.

Winkelried -> legendarny, szwajcarski bohater narodowy, męczennik, który poświęcił swoje życie dla ojczyzny przyjąwszy na siebie wszystkie srzały wroga.

Kordian rzuca hasło : Polska Winkelriedem narodów".
Hasło polemiczne z mesjanicznego hasła z III cz. Dziadów : "Polska Chrystusem narodów".
Słowacki ośmiesza mesjanizm, wg. niego mesjanizm usypia naród.