1.Dwaj handlarze wielbłądów, Hasan i Ali, postanowili sprzedać swoje wielbłądy i zostać handlarzami owiec. Na bazarze dostali po 10 drahm za każdego wielbłąda. Za otrzymane pieniądze kupili owce, po 6 drahm za sztukę, i jednego muła za 4 drahmy. Gdy wracali z bazaru, Hasan powiedział:
-Mogliśmy mogliśmy zostawić dla siebie chociaż dwa wielbłądy.
-Ale wtedy kupilibyśmy o połowę owiec mniej i zabrakłoby nam dwóch drahm na muła - odpowiedział Ali.
Ile owiec kupili Hasan i Ali?

2.Pewien chłopiec, zapytany o swój wiek,odpowiedział:
- Dwadzieścia lat temu moja babcia była dwa razy starsza od mojej mamy. Dziś moja babcia ma dwa razy tyle lat, ile miała moja mama w dniu, gdy ja się urodziłem.
Ile lat ma ten mądrala?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-26T19:54:31+01:00
Zad.1
cena wielbłąda --- 10 drahm
cena owcy --- 6 drahm
cena muła --- 4 drahmy
w --- ilość wielbłądów, które mieli Hasan i Ali
o --- ilość owiec, które kupili Hasan i Ali
1 --- ilość mułów, które kupili Hasan i Ali
_
|10×w = 6×o + 4×1
|10×(w-2) = 6×(o÷2) + 4×1 -2
-
_
|10w = 6o + 4
|10w - 20 = 3o + 2
-
6o + 4 - 20 = 3o +2
6o - 16 = 3o +2
3o = 18 /÷3
o = 6
Odp: Hasan i Ali kupili 6 owiec.


zad.2
X = wiek mamy
Y = wiek babci

X - 20 - wiek mamy 20 lat temu
Y- 20 wiek babci 20 lat temu

Y = 20 = 2(X - 20)
y=2x-20

Obecnie babcia ma dwa razy tyle lat ile miała moja mama w dni, gdy ja się urodziłem:

y=2(x-20+s) gdzie z to okres czasu jaki upłynął od tych 20 lat temu- po tym okresie urodził się chłopiec:

2x-20=2x-40+2s
20=2s
s=10

Więc po 10 latach urodziła mama syna ( oczywiście licząc od tych 20 lat temu) , czyli

20 lat temu nie było chłopca, dopiero po 10 latach mama urodziła chłopca( czyli urodziła go 10 lat temu) , więc obecnie chłopiec ma 10 lat
2010-01-26T20:21:12+01:00