Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-01-27T12:56:20+01:00

SKUTKI PANOWANIA SASÓW

- Katastrofa ekonomiczna państwa.
- Spadek wydajności rolnictwa w konsekwencji wyjałowienia źle uprawianych ziem.
- Rozwarstwienie majątkowe społeczeństwa.
- Podniesiono wymiar pańszczyzny, zmuszano chłopów do kupna alkoholu, sprzedawano ich i zastawiano.
- Rozwijało się sukiennictwo i włókiennictwo w Wielkopolsce.
- W nielicznych majątkach pańszczyznę zamieniono na czynsz, wprowadzono nowe rośliny uprawne.
3 4 3
2010-01-27T12:56:58+01:00
Za panowaniem Sasów kraj pogrążał się w coraz większym upadku. Wyniszczały go wojny, spory wewnętrzne, a przede wszystkim liberum veto, czyli prawo zrywania sejmów głosem jednego szlachcica. Królom polskim od przeszło stu lat nie udawało się na przeprowadzeniu reform.
W tym czasie władcy sąsiednich państw Prus, Rosji i Austrii - umacniali swoją władzę i powiększali armię. W ten sposób w 1732 r.- Austria ,Rosja i Prusy zawierają traktat "Trzech Czarnych Orłów" . Później zaczynaj ingerować coraz bardziej w sprawy polskie i dojdzie do I rozbioru Polski w 1772r.

Prusy zabrali: ujście Wisły(ale bez gdańska),
Austria zabrała: południową Małopolska z Lwowem i kopalniami soli
Rosja zabrała: ziemię białoruskie nad górną Dźwiną i Dnieprem.

Mam nadzieje, że pomogłam
Pozdrawiam!!

1 4 1
  • Użytkownik Zadane
2010-01-27T12:59:41+01:00
Skutki

Pokój w Nystad w 1721 r.
Wzrosło znaczenie Rosji.
Szwecja utraciła status europejskiego mocarstwa.
Rzeczpospolita nie zyskała nic, nie zaproszono jej nawet na obrady (mimo, iż większa część wojny toczyła się na jej terenie!).