Odpowiedzi

2010-01-27T14:12:39+01:00
Dziadek- X
babcia 140 - X
X - (140 - X) =2*X - 140
(140 - X) - (2*X - 140) = 280 - 3*X
Wtedy miała połowę lat obecnego dziadka, czyli X/2

280 - 3*X = X/2
280=7/2*X
X=80.

Sprawdzamy: Babcia miała 40 lat, było to 20 lat temu, teraz ma 60. Dziadek 20 lat temu miał tyle co teraz babcia, czyli 60.

raczej powinno być dobrze :)
1 2 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-01-27T14:46:03+01:00
Zacznijmy od pierwszego równania:
babcia i dziadek maja razem 140 lat
czyli b+dz = 140
dalej należy określić różnicę wieku między nimi czyli dz - b =x
dalej b+dz = 140 ; dz=b+x (wiek babci plus roznica)
b=140 - dz
b = 140 - (b+x)
b=140 - b -x
2b+x=140
b=(140-x)/2

wiek babci dziś to własnie (140-x)/2 wiek dziadka dzis (140+x)/2
wiek babci kiedys to wiek dziadka kiedyś minus różnica czyli [(140-x)/2]-x wiek dziadka kiedys to dzisiejszy dzien babci czyli (140-x)/2
zapisujemy równanie, dziadek ma dwa razy tyle lat, ile babcia miała wtedy, gdy dziadek miał tyle lat, ile babcia ma teraz:
(140+x)/2 = 2*[ ( (140-x)/2)-x]
wyliczasz z tego bez problemu x i otrzymujesz wynik 20, czyli różnica miedzy dziadkiem a babcią to 20 lat. Podstawiasz to pierwszego równania, czyli
b=(140-20)/2=60 a dz=140-60=80 lat
pozostaje sprawdzenie
60 ma babcia dzis, dziadek dzis 80
gdy dziadek mial 60 czyli tyle ile babcia teraz, babcia wtey miala 40 czyli 2razy mniej niz dziadek dzis:)
mam nadzieje ze wszystko jasne, prosze o naj

1 5 1